Het einde van de App [Mobile Marketing]

Vorig artikel Volgend artikel

De laatste twee jaar telde je als marketing manager eigenlijk niet mee als je voor je bedrijf geen iPhone app had laten ontwikkelen, ondanks dat nog geen 3 % van de Nederlandse bevolking een iPhone heeft.

De iPhone is echter van alle toestellen de grootste mobiele dataverkeer verbruiker en met een applicatie kun je momenteel veel meer dan een mobiele site.

Ereplaats
Het algehele mobiele datagebruik onder consumenten gaat de laatste tijd hard omhoog. De ontwikkelingkosten van apps voor alle mobiele platformen zullen voor veel marketing managers te zwaar drukken op hun marketingbudget. Wanneer je kijkt naar de grote hoeveelheid apps in de Android Store (100.000 apps) en App Store (200.000 apps), kun je je als marketeer afvragen of je App nog wel opvalt. Free-publicity in de pers, omdat een bekend bedrijf een app heeft ontwikkeld is niet meer vanzelfsprekend. Daarnaast willen veel gebruikers voor de overzichtelijkheid en gebruiksgemak hun smartphone niet helemaal volproppen met applicaties. Alleen de meest gebruikte apps zullen een ‘ereplaats’ krijgen op het smartphone scherm. Dit is in mijn optiek niet anders dan de icon op je desktop van de pc.

Door de komst van HTML5 zullen de meeste App voordelen mbt de gebruikerservaring komen te vervallen. Ook het Multi-platform probleem zal grotendeels komen te vervallen.

De komende jaren zullen er nog wel genoeg apps ontwikkeld worden. Apps die frequent door de consument worden gebruikt (bijv: Appie) zullen goed tot hun recht komen als App: 'handig als snelkoppeling op je mobiel'.

Mobiele ontwikkelaars zullen niet zonder werk komen te zitten, alleen is af te vragen of dit werk over een aantal jaar nog in de 'app-vorm' zal zijn.

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies