Amsterdamse moblio.nl scoort met Vuvuzela

Vorig artikel Volgend artikel

Veel voetbalspelers en miljoenen televisiekijkers klagen over het lawaai van de duizenden vuvuzela's in de stadions. Desondanks brengt juist het meest verguisde geluid van dit moment internationaal succes voor het Nederlandse mobile media bureau moblio.nl

 
Het idee om als ‘funproject’ een gratis Vuvuzela geluids app voor de iPhone te ontwikkelen, werd door moblio.nl bedacht tijdens de Confederation Cup vorig jaar augustus.  Al snel werd de applicatie een paar honderd maal per dag gedownload, maar 2 weken voor de start van het WK explodeerde het aantal dagelijkse downloads.  
 
Momenteel zijn er talrijke Vuvuzela apps in de App Store te vinden, maar geen andere app is zo succesvol als de Vuvuzela van moblio.nl Jeroen Retrae (oprichter): "Onze app onderscheidt zich van de meeste andere apps, doordat wij met onze Vuvuzela App eerste waren en het beste geluid hebben.”. Het Nederlandse bedrijf heeft speciaal voor de ontwikkeling van deze app een originele Vuvuzela uit Afrika laten komen en de opnames gemaakt in een geluidsstudio.
 
Vuvuzela is een mooi voorbeeld hoe je met een nul-budget veel succes kan hebben met een gratis applicatie. De app is momenteel reeds 4 miljoen maal gedownload en brengt wekelijks door tien duizenden euro’s aan advertentie-inkomsten van AdMob op. Volgens de Nederlandse ontwikkelaar zijn niet de advertentie-inkomsten, maar de kennis achterliggende gebruikersdata het belangrijkst voor hen. Deze opgedane kennis kunnen de oprichters Jeroen Retrae en Lyan van Furthweer gebruiken voor hun nieuwe projecten.“De laatste tijd staat de telefoon roodgloeiend van internationale bedrijven, die graag iets met ons willen doen, waaronder een groot Aziatisch biermerk”, aldus Retrae.

De Vuvuzela App heeft veel free-publicity gekregen, waaronder op Hawaï TV:

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies