8ste Mobile Media Day: Deense mobiele markt

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens de 8ste Mobile Media Day afgelopen dinsdag 18 mei gaf de Thomas Hvidt een overzicht van de Deense mobiele markt waarbij hij de verschillende Deense mobiele sites, mobiele tv, lokale krantenportals, touch sites, mobiele woordenboeken, reisgidsen widgets én de iPad apps toonde. Verder wierp hij even een blik op het achterliggende businessmodel.

Denemarken telt momenteel 5,5 miljoen inwoners , 7,4 miljoen mobiele abonnementen (134% penetratie). Jaarlijks versturen de Denen zowat 13 miljoen SMS- en 75 miljoen MMSberichten. Ze beschikken over meer dan 500.000 mobiele data- en 900.000 mobiele breedband abonnementen. Daarnaast tellen de mobiele (operator)portals maandelijks 700.000 unieke bezoekers en surfen 650.000 unieke bezoekers naar andere portals als media mobiele sites. Verder waren er in de laatste twee jaar 21  miljoen paginabezoeken voor de Deense iPhone applicaties. Volgens schattingen bevinden er zich in Denemarken momenteel (officieel) tussen de 140.000 en 160.000 iPhones (onofficieel tussen de 200.000 en 250.000).

JP/Politikens Hus mobiele sites
JP_Politikens%20Hus%20Mobile%20Sites%20-%20WAP

Mobiele tv
hvidt_%20mobile%20tv

Deense mobiele markt

Volgens de Vereninging van Deense Media (Foreningen af Danske Interaktive Medier) haalden de twee grootste mobiele websites in maart 2010 meer dan 5 miljoen paginabezoeken (door 213.000 mobiele surfers).
total%20page%20views_%20HVIDT

Mobiele besturingssystemen

Hvidt_%20iPhone%20takes%20over%20the%20market
Hivdt_%20Big%20brands%20are%20still%20big

Mobiele operatoren en mediabedrijven

  • Positie/waarde van de portals/startpagina’s verzwakt
  • App stores trekken de verkoop weg van de traditionele operator
  • Stijging in gebruik van wifi thuis en publieke hotspots

Telefoonfabrikanten en mediabedrijven

  • Voorgeinstalleerde links, iconen, widgets en applicaties (startscherm)
  • App stores noodzakelijk om makkelijk apps/widgets te verdelen
  • Mobiel surfen wordt een belangrijke feature
  • Widgets op mobiele telefoons leiden consument naar mobile site en veel goedkoper dan ontwikkeling iPhone app

App stores vergemakkelijken de distributie

  • Eenvoudig en gebruikersvriendelijk download-/aankoopproces
  • Pull effect (de klant neemt het initiatief)
  • Snel groeiende app store
  • Applicaties in de top 10 prikkelen de nieuwsgierigheid
  • Kracht van het app icoon
  • Betrouwbaar betaalsysteem

 iPhone boeken en reisgidsen

  • € 9/app
  • Gratis reisgids Kopenhagen om aandacht te trekken
  • 120 andere reisgidsen worden in 2010-2011 gelanceerd
  • Android versie in de maak
Hivdt_%20iPhone%20leesboeken%20en%20reisgidsen

Betalende iPhone app

  • Verwachten betalende (krant)abonnees gratis toegang
  • Applicatie in twee niveaus verdelen
  • Kans om mobiele abonnementen te verkopen
  • Gratis testperiode is essentieel om de verkoop aan te zwengelen
  • Distributie blijft via de Apple app store
  • Eigen betalingssysteem noodzakelijk

Advertentiemodellen

  • Banner advertenties (ROS)
  • Sponsors
  • Betalende advertenties
Hivdt_%20iPad%20newspaper%20app

Hivdt_%20iPad%20app%20ADS 

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies