8ste Mobile Media Day: Evolutie naar premium mobiel model?

Vorig artikel Volgend artikel

Op de 8ste Mobile Media Days in het Amsterdamse Renaissance hotel hield de Italiaan Federico Vittadello (Head of Mobile, RCS Digital) een korte uiteenzetting over de mobiele activiteiten die het mediabedrijf waar hij voor werkt, ontplooid. Zo sprak hij onder andere over de evolutie naar het mobiele internet en de talrijke toepassingen.

The%20Mobile%20Offering_%20a%20continuous%20growth

Betaalmodel

Volgens Vittadello toonde het mobile platform de afgelopen jaren grote kansen om content te monetiseren (sms diensten, ringtones, games, etc.). Apple slaagde er in een nieuw en effectief betaalsysteem in te voeren. Momenteel is mobile advertising nog een zeer kleine markt die zich in de komende 2 tot 3 jaar verder zal ontplooien.  Federico vond dat deze vorm van advertising een uitstekende kans aan uitgevers bood om een nieuw business model uit te bouwen. Een "freemium model”, gebaseerd op mobile advertising en premium content.

iphone_corriere%20%26%20gazzetta%20mobile

Overzicht Corriere/Gazzetta iPhone apps

  • Augustus 2009: Lancering van de betalende applicaties: € 2,39/app die ongelimiteerde toegang gang tot alle content tot januari 2010
  • Oktober 2009: Marktonderzoek onder lezers om het beste businessmodel en bijhorende prijsstrategie te bepalen
  • December 2010: Introductie van een mobiel abonnement : Het downloaden van de iPhone app wordt gratis en je hebt 14 dagen ongelimiteerde toegang tot alle content, maar vanaf de 15de dag moet de gebruiker gaan betalen, anders blijft slechts 20% van de inhoud gratis. Alle nieuws(hoofd)pagina’s, het allerlaatste nieuws en weerdiensten blijven wel gratis beschikbaar. Voor één maand abonnement betaal je € 4,99, voor drie maanden € 11,99 en voor een volledig jaar € 44,99 via je iTunes account.

De nieuwsberichten die je op je iPhone kan lezen zijn identiek aan de online (internet)versie, alleen krijg je via de Iphone ook locale content (via geolocalization). Beide applicaties warden tot hiertoe 250.000 keer gedownloaded. Tien tot twintig percent van de iPhone app gebruikers kiest voor de betalende versie en 50 tot 65% vernieuwt maandelijks zijn abonnement.

rcs%20digital%20apps

Verder zijn er sinds januari 2010 ook applicaties beschikbaar via Vodafone (€ 2,99/download), bestaat er voor Blackberry toestellen sinds september 2009 een applicatie die € 2,39 kost. De kost van beide applicaties verloopt via je PayPal rekening. Volgende maand verschijnen er applicaties voor Nokia toestellen via de OVI store en eveneens voor Samsung.

Corriere mobiele internet website

  • Oktober 2007: Lancering van een mobile versie van de website "corriere.it" en "gazzetta.it", geoptimaliseerd voor verschillende toestellen. Gratis toegang tot de content, maar om foto's en video's te bekijken, moest je je inscrhijven op de Corriere/Gazzetta SMS dienst (€ 3/week).
  • Maart 2010: Introductie van een betalend model voor Corriere: Betalende toegang tot alle artikels, foto's en video, maar de nieuws(hoofd)pagina's, "breaking" nieuws en weervoorspelling blijven gratis. De betalende gebruiker betaalt € 2/week die automatisch wordt vernieuwd via de telefoonoperator.
  • Mei 2010: Introductie van een betalend model voor de Gazzetta synchroon aan lancering Corriere

In april hadden beide mobiele sites al meer dan 100.000 unieke bezoekers en meer dan een 500.000 paginabezoeken/dag.

corriere%20%26%20gazzetta%20m-site
Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies