8ste Mobile Media Day: 6 immutable laws for mobile business'

Vorig artikel Volgend artikel

Omdat de Amerikaanse marketing professor Philippe Sugai (internationale universiteit van Japan) een drukke agenda had, werd er gisteren een twee uur lange Skype conferentie gehouden.

Sugai’s ietwat basic powerpoint 97 presentatie ging over het grote succes van de Japanse mobiele telefoniemarkt. De Japanse consument beschikt immers al meer dan 10 jaar over betere gsm toestellen dan de gemiddelde Europese of Amerikaanse consument. Japanners gebruiken hun toestel overal, zelfs aan de inkomhal van het ziekenhuis (foto). Uit de Japanse dominantie in de mobiele markt waren volgens Phillipe voor ons dus waardevolle lessen te trekken.

Sugai vertelde dat superieure mobiele toestellen aan de basis liggen van de succesvolle mobiele markt in Japan, samen met een sterk content-aanbod en geavanceerde functionaliteit en diensten. In zijn boek ‘The Six Immutable Laws of Mobile Business’ gaat hij samen met zijn collega’s Marco Koeder en Ludovico Ciferri op zoek naar de ware toedracht van het Japanse mobiele succes. Ze doorprikten de bestaande mythes die er rond het fenomeen bestaan en identificeerden de pijlers waarop de mobiele dominantie van Japan is gebaseerd. Tegelijk toonde hij hoe hun bevindingen ook elders in de wereld de basis kunnen vormen voor een succesvolle mobiele business.

philippe%20sugai_3

Verkeerde perceptie
Overal de hele wereld bestaan er vele misvattingen rond het gebruik van mobiele toepassingen in Japan. Japanners zouden verslingerd zijn aan gadgets, in kleine huizen wonen en veel tijd doorbrengen op de trein. De opstap naar mobiele technologie zou er veel meer voor de hand liggen dan bij ons. Dit is echter allemaal pure onzin. Sugai is verbonden aan de Graduate School of International Management van de International University of Japan. Hij heeft er zich gespecialiseerd in de impact van mobiele en draadloze technologie op consumentengedrag en brand management. Hij publiceerde eerder al over de Japanse markt voor mobiele content, waarbij hij vaststelde dat er een verschil bestaat tussen de consumententrouw van de Japanners en die van Europeanen en Amerikanen.

"The Japanese love of small hand-held gadgets, as opposed to relatively large and immobile PCs, has been a particularly important contributing factor to the rapidly growing popularity of the mobile market". (Japanese telecommunications analyst).

Waarde
Sugai, Koeder en Ciferri schreven het boek “Six immutable laws for mobile business” omdat ze ervan overtuigd waren dat de Japanse mobiele markt een voorbeeld voor de rest van de wereld zijn. Volgens de auteurs leert die markt ons Europeanen immers hoe we - wereldwijd - kunnen omgaan met de evolutie van het mobiele internet en met alle toepassingen en diensten die daarbij horen. Ze presenteerden hun bevindingen eerst op verschillende Japanse seminaries en forums. Tot hun verbazing bleek niet iedereen overtuigd van het Japanse model.

6 onwrikbare wetten
“Heel wat mensen vroegen zich af of de mobiele markt niet gewoon een typisch Japans verschijnsel is. Volgens Sugai is dit zeker niet het geval. Sugai, Koeder en Ciferri definieerden 6 onwrikbare/onveranderlijke wetten die op de mobiele wereld van toepassing zijn".

Immutable Law #1—Value Over Culture
Immutable Law #2—The Law of the Ecosystem
Immutable Law #3—Mobility Empowers
Immutable Law #4—The Value of Time Zones
Immutable Law #5—Mobile-Specific Business Models Are Essential
Immutable Law #6—The Future Is Simplexity

philippe%20sugai_5

Simplexity
"95% of returned consumer electronic products who seemed to be broken actually functioned perfectly. The broken part was the user, who could not get use to it" (Accenture study, 2008)


In zijn boek geeft hij een gedetailleerde analyse van de Japanse mobiele markt. Koeder, Ciferri en Sugai kregen als eerste onderzoekers ooit toegang tot informatie bij de belangrijkste spelers en pioniers uit de Japanse mobiele industrie. Met die informatie extrapoleerdern ze hun lokale bevindingen naar een algemeen, wereldwijd toepasbaar model. In wezen komt dat erop neer dat mobiliteit de consument een enorme kracht biedt. ‘Empowerment’ is een heel belangrijke sleutel. Maar tegelijk wil de consument complexe diensten op een eenvoudige manier.

De heren bedachten er de term ’simplexity’ voor. In het vertellen ze hoe de Japanse mobiele spelers erin slaagden om de consument warm te maken voor mobiele toestellen die in wezen complexe hightech machines zijn, maar in de praktijk juist bijzonder gebruiksvriendelijk blijken. De combinatie van dit soort toestellen met een rijke functionaliteit en ondersteunende diensten (en specifieke bedrijfsmodellen voor de mobiele markt), vormt volgens hun over de hele wereld dé sleutel tot mobiel succes.

Bij het ontwikkelen van een succesvol businessmodel voor mobiele website moet je volgende 8 punten steeds in het achterhoofd houden.

1) Social Networking as THE hub
2) Two-tier memberships/Freemiums
3) Affiliate marketing opportunities
4) User generated media models
5) Value virtual currency
6) Fixed mobile convergence
7) Stickiness
8) Value-added tool

philippe%20sugai_6
Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies