8th Mobile Media Day Amsterdam: USA TODAY strategie

Vorig artikel Volgend artikel

Maandagavond berichtte ik over de 8ste Mobile Media Day die gisteren en vandaag in het statige Amsterdamse Renaissance hotel plaatsvindt. Het tweedaagse event is in 4 sessies verdeeld: Gisteren hadden de sprekers het over paid content en de ‘next steps in mobile’. Vandaag wordt er over ‘consumer experience’ en ‘mobile solutions’ gesproken. Helaas kon de tweede (Ierse) spreker Patrick Lenehan niet tijdig in Amsterdam geraken door de beruchte IJslandse aswolk.

Voorlopig beperk ik me tot Matt Jones’ USA TODAY presentatie, daar ik pas vanaf 11u vandaag over de andere powerpoint presentaties beschik.

Om 10u stipt startte Matt Jones (Vice President, Mobile Strategy & Operations, Gannett Digital, USA TODAY) de achtste editie van Mobile Media Day Amsterdam. Hij sprak bijna twee uur heel enthousiast over hun sucesvolle ‘mobiele’ stappen en beantwoordde vrolijk de talrijke vragen uit het publiek (die later in dit artikel worden weergegeven).

Hoewel Matt volgens het programmaboekje zou spreken over de USA TODAY iPhone strategie had hij het bijna de hele tijd over hun geweldige' iPad applicatie. Matt vertelde enthousiast hoe hij op de vlucht van Amerika naar Schiphol 3u video (in vliegtuigmodus) op zijn iPad keek en nog steeds 70% batterijduur had. Hij ziet Apple’s iPad als dé toekomstige tablet door de lage (Amerikaanse) prijszetting van $ 499. Want hoe lager de prijs, hoe meer mensen tot aankoop zullen overgaan en hoe hoger de USA TODAY reclame-inkomsten. Terloops vermeldde hij dat de USA TODAY iPad applicatie sinds 14 mei meer dan 350.000 keer werd gedownload (klik hier voor de demo).

Wanneer je USA TODAY leest is op elke pagina wel een advertentie terug te vinden. Op de ipad verschijnt de reclame in landschapsmodus rechtsboven. Het logo staat duidelijk linksboven. Hun app biedt - afhankelijk waar de gebruiker zich bevindt – interactieve en plaatsgebonden content aan: Weer en sportscores worden als heel belangrijk ervaren, dus staan altijd onder het logo. Ze probeerden de eerdere iPhone feedback en gebruikerservaringen zo goed mogelijk te implementeren in de iPad applicatie. De bedoeling was om de “krant” ervaring zo helemaal op de iPad na te bootsen zodat het juist lijkt alsof je een gewone krant zou lezen.

De uitdaging is echter om alle functionaliteit offline aan te bieden. Op dit moment kan je 70% van de artikels downloaden en daarna in offline modus lezen. Binnen enkele weken kan je de volledige krant offline lezen.

SDC12319

Na zowat 30 minuten kregen we tijd om al onze vagen af te vuren. Hieronder een selectie uit de zowat 25 vragen:

1) Do you sell different advertising on the iPad?

"We probeerden onze meest strategische partners voor het idee "je zal de eerste zijn" te winnen. Dankzij onze ervaringen in mobile advertising hadden we al voldoende ervaring. We hadden een schatting gemaakt van de impressies op 3 maand tijd basis". 

2) How do you track usage?

"We hebben een goede partnership met Admarvel. Dat bedrij zorgt voor track usage van onze mobile websites, iphone en android apps. Verder geven ze een duidelijk overzicht van het aantal impressies, clicks, ea. Ze zijn onze “counting engine”.

3) Is the content the same as on the website?

"Op je iPad lees je hetzelfde als in de gedrukte versie. Een team van 300 à 400 journalisten schrijft voor de krant. Alle content komt in een HTML feed die zowel op de website als de ipad komt".

4) Will there be iPad apps made for all your products?

"Als we een stabiel en gestandardiseerd platform kan ontwikkelen en de iPad wordt werkelijk het nieuwe "wanna have" toestel, zullen we sowieso andere iPad applicaties laten maken".

5) Are you going to charge money for your content? Why should people pay for a newspaper if receiving the news via iPhone and iPad is totally free?   

"Sinds de lancering van onze iPad app willen zowat alle Amerikaanse adverteerders mee op de iPad kar springen. Er komen in de toekomst alleszins “in-app purchases” aan de prijs van 0,99 of 1,99 dollar voor een volledig jaar. Volgens ons is deze prijs het meest aantrekkelijk. Momenteel denken we echter nog hard over onze “premium strategy”. Hoe meer adverteerders willen investeren in de iPad app, hoe langer het ons aanbod gratis blijft".

6) How's the mentality of journalists to towards publishing for iPad?

"Vijf jaar geleden wou geen enkele journalist iets te maken hebben met het hele mobiele verhaal. De truc is om mensen met de juiste mentaliteit en inzichten te vinden. Momenteel is onze grootste challenge om de wel 100 verschillende ideeen van journalisten te implementeren in een volgende, nog betere app die push alerts, video ten volle benut.

7) How important is it to have an iPad app?

"USA TODAY deed een gok in het duister. Ongeveer 15 maanden geleden was het heel moeilijk het Android marketpotentieel in te schatten, maar uiteindelijk werd onze Android app 797.000 gedownload. We wilden er staan "met" een app voor de eigenlijke lancering van de iPad. Het moeilijke was om op 6 à 7 weken een goede iPad aplicatie te laten bouwen, een proces dat normaliter minstens 3 maanden duurt.

SDC12320
Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies