Keynotes van Buckley, Grill en Wing

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag hebben we het grootste event rondom mobiel van Nederland. In de beurs van Berlage te Amsterdam waren 800 aanwezigen om ruim 40 topsprekers uit binnen en buitenland te kunnen horen. Het initiatief van dit event is genomen door Gijs Vroom, uitgever van Emerce en Jeroen van Glabbeek, CEO van CM. Beiden heten de bezoekers welkom en introduceren de openings keynote spreker Russel Buckley van Admob. Admob doet in mobiele advertenties en hebben bijvoorbeeld al 160  miljoen pageviews op mobiel gegenereerd voor haar adverteerders.

Geschiedenis van mobiel passeert, met eerst de operator centric benadering. Hij laat een oud filmpje zien van de eerste mobiel marketing sms diensten zoals ZagMe uit het jaar 2000. Inmiddels is ZagMe ter ziele. Nu hebben we de open snelle netwerken, de smartphones en pull advertising dat de dominante vorm van mobiele adverteren is geworden.

DSC_0735%20kopie

Hij maakt een vergelijking met de eerste tv advertenties die nog leken op krantenadvertenties en laat zien hoe de reclame op mobiel ook snel evolueert. Via eerst zwart witte tekst tot nu geanimeerde, full color, interactieve banners, met geluid. Reclame die getarget is op de ontvanger zijn behoefte. Met Layar gaan we een nieuwe fase in, een fase waarbij augmented reality een grote rol speelt. De targeting van advertenties is een stuk beter en professioneler geworden de laatste jaren. De klant kan herkent worden. Ook zijn er de eerste mobiele campagnes van meer dan 1 miljoen euro gekomen, van Land Rover en Jaguar.

In de vragenronde laat hij weten dat Google al 750 miljoen  voor zijn bedrijf heeft betaald, maar dat het nog moet worden goedgekeurd door de autoriteiten. De global mobile advertising market schat hij op 3 tot 4 miljard.

Andrew Grill is de volgende spreker. Ook hij is een goeroe op mobiel advertsing gebied. Hij is vooral gecharmeerd van locatie en social media op mobiel. Foursquare en Twitteraars zitten er genoeg in de zaal (er is een swarm). De telefoon is nu echt persoonlijk geworden, niemand leent zijn telefoon graag uit.

DSC_0738%20kopie

Andrew citeert Alan Moore, die een whitepaper geschreven heeft over wat je speciaal met mobile kan doen. Daarna laat hij best practises zien zoals van een mobiel spelletje van Barclays Card, of Pepsi die de superbowl laat schieten en liever $20 miljoen via social media uitgeeft.

Adverteren in social media kan eigenlijk niet. Je wil de conversatie niet onderbreken. Maar je kunt wel waarde proberen toe te voegen. Bij Foursquare komt de sociale en locatie component perfect samen. Er komen advertenties en marketing uitingen van bijvoorbeeld horeca gelegenheden die je een gratis koffie aanbieden als je vaak genoeg hebt ingecheckt (barista badge). Dat is dan de toegevoegde waarde. Volgens Andrew voldoet Foursquare aan alle voorwaarden voor een goede marketing campagne. Twitter heeft nog geen business model en dat zal er ook moeilijk komen omdat er het gevaar bestaat dat je de conversatie onderbreekt.

Permission, Privacy en Preference zijn de heilige 3P’s van mobile advertising en daarmee besluit hij zijn presentatie.

Steve Wing is hoofd Mobile & Digital Attraction bij The Guardian in Engeland. Facebook heeft 100 miljoen actieve maandelijkse gebruikers. Er is duidelijk vraag naar mobiele content. Kijk naar de Apple app store. Mobiel is ook overal (ubiquity). De verwachtingen veranderen daardoor ook snel. Vorig jaar was The Guardian nog nauwelijks aanwezig op mobiel. Nu hebben ze een app met 564 goede reviews (4,5 ster) die veel wordt gebruikt. Er komen daardoor ook veel revenuen binnen, ‘there is gold in those hills’ hoewel hij niet verteld waar die revenuen vandaan komen.

DSC_0741%20kopie

Bonusfoto:

De zaal, met op de eerste rij vlnr: Steve Wing, Andrew Grill, Russel Buckley, en dan de mobiele cowboys Martijn Derks-van Oers en Ron Smeets

 P1050532

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies