Uitgevers innovatief genoeg voor Mobile Advertising?

Vorig artikel Volgend artikel

Nu de beeldschermen van mobiele devices steeds groter worden en zelfs bijna het formaat van een tijdschrift en kleine TV gaan bereiken (bijv: iPad), lijken uitgevers opeens haast te willen maken met de uitrol van mobile advertising. 

Telegraaf Media, Sanoma en de Ster gaan nu Mobile Advertising actief pluggen bij mediabureaus en adverteerders.

Online Advertising is bij deze uitgevers momenteel maar goed voor 20% van de totale advertising inkomsten en in veel gevallen nog niet rendabel. Is het dan niet verstandig om het op het mobiele platform totaal anders aan te pakken? De mediaconsumptie op mobiel is immers anders dan de online varianten. Daarnaast biedt 'mobiel' mogelijkheden op gebied van locatiebepaling, interactie, personalizen, 'always on', maar ook opkomende eenvoudige betalingsmethodes (bijv. iPhone en de appstore) .

Uitgevers zijn eigenlijk alleen bekend met het zenden van content. Historisch gezien zit dit natuurlijk in de naam 'uitgever' ingebakken. Mobiel is het meest persoonlijke medium, dat juist door haar persoonlijke karakter de mogelijkheid biedt om een dialoog en engagement op te bouwen met je doelgroep.

Uitgevers denken momenteel vaak erg traditioneel en je ziet dat hun mobile advertising strategie vaak niet scheelt met hun online advertising strategie. Veelal wordt op de mobiele websites en apps alleen mobile display advertising ingezet. Niets anders dus dan een ander formaat dan de standaard banners op websites. Zijn partijen als adLink en Webads momenteel niet naarstig op zoek naar een alternatief om de dalende bannerprijzen, maar ook dalende clickpercentages op te vangen?

Uitgevers dienen niet alleen met een productaanbod de breedte in te gaan, maar ook de diepte, anders zal dit nieuwe initiatief net zo betekenisloos worden als het woord "Change" van Obama. Toch verdient deze unieke samenwerking tussen concurrenten ook veel lof, omdat deze mediagiganten hun adverteerders het best kunnen overtuigen over het belang van mobiel.

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies