Mobile Advertising in de mode

Vorig artikel Volgend artikel

De modebranche gebruikt steeds vaker de mobiel als onderdeel voor haar marketing activiteiten. Twee Modemanagement studentes benoemde onlangs in hun scriptie: 'Fashion goes Mobile' reeds enkele voorbeelden van Score, H&M en WE.

Hierbij wat recentere voorbeelden:

De internationale modeketen Zara heeft vorige week een applicatie uitgebracht. Deze modeketen heeft het goed begrepen om zich niet alleen op de iPhone te richten, maar een multi-platform applicatie uit te brengen. Naast de iPhone app is namelijk ook een versie uitgebracht voor Blackberry, Windows Mobile, Android en Nokia Symbian. De gehele Zara collectie is in deze applicatie te zien. Zara heeft trouwens gelijktijdig ook een Zara Home-app uitgebracht voor haar woon-accessoires. Er vallen nog wel wat dingen te verbeteren in de Zara-apps; bijv. prijzen en overige productinfo (soort stof, verkrijgbare kleuren/maten) en een Store Locator zitten er momenteel nog niet in. 
 
 
Vorige week is ook het Amerikaanse Abercrombie & Fitch met een Abercrombie iPhone app uitgekomen. A&F is in Nederland niet officieel te koop, al is deze winkelketen voor veel Nederlanders geen onbekende. De app valt zwaar tegen; er is alleen Shop-opening news te vinden en wat zwart/wit fotos. Kleding van het merk is er echter nauwelijks te zien! In de laatste update (29/12) is "A&F Mobile Store" toegevoegd. Helaas is dit gewoon een deeplick naar de online webshop van Abercrombie.

Nog een 'iPhone-exlusive': de Gant app. Deze app biedt oa Nieuws, Videos, foto's uit de brochure en modeshows. Ondanks de goed uitgewerkte Store Locator met een koppeling naar Google Maps, mis ik ook hier weer informatie over de collectie die in de (web)winkel daadwerkelijk te koop is.


Naast deze bovenstaande kledingmerken hebben ook reeds Chanel, Hugo Boss, Victoria's Secret, D&G en Ralph Lauren een app uitgebracht. Goed nieuws dat Mobile Marketing & -Advertising door modemerken serieus wordt genomen, maar helaas is de uitwerking vaak matig. Ik zal het maar nogmaals vermelden: Het is betreurenswaardig dat de meeste merken zich alleen richten op de iPhone bezitters (in Nederland circa 200.000). Modeketen Zara geeft alleen het goede voorbeeld om de app op diverse mobiele platformen uit te brengen. Informatie over in de (web)winkel te verkrijgen kleding is bij de meeste apps schaars. Gebruikte stoffen, maten, kleuren of prijzen worden meestal niet vermeld. Bij sommige apps, zoals Abercrombie & Fitch is de verkrijgbare kleding zelfs nauwelijks kleding te zien!

Kleding kopen of bestellen via de mobiel is bij de bovengenoemde apps helaas nog geen optie. Ik verwacht dat in 2010 de eerste eenvoudige mobiele betalingsmogelijkheden de consument bereiken. Een 'in-app' bestelmogelijkheid gevolgd door een email voor verdere betalings-afhandeling had natuurlijk wel gekund en was ideale koppeling geweest voor de merken met een webshop.

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies