"Goede Doelen moeten Mobile Fundraising inzetten"

Vorig artikel Volgend artikel

Uit eigen ervaring weet ik dat charitatieve organisaties nog erg veel moeite hebben om mobiel in te zetten. Mobile Fundraising door middel van Premium SMS (bijvoorbeeld SMS ‘VOGEL’ naar 4242 en doneer € 1,50)  is voor veel van deze goede doelen namelijk geen optie, aangezien er gemiddeld 30 % van de betalingen aan de strijkstok van de Telecom Operators blijft hangen. Daarnaast zijn er ook nog kosten voor de SMS applicatie en promotie hiervan. ‘Ringtone Mafia-organisaties’ zoals Jamba en Celldorado met hun dure en moeilijk te stoppen abonnementen heeft het consumenten vertrouwen SMS als betalingsmiddel ook geen goed gedaan.

Gelukkig zijn er steeds meer mobiele betaalmogelijkheden waardoor Mobile Fundraising steeds beter in kan worden gezet. De huidige mobiel telefoons kunnen veel meer dan alleen bellen en SMS’en, waardoor het een ideaal middel is om awareness en engagement bij potentiële donateurs te creëren. 

Mobiel betalings specialist Paytrue uit Engeland heeft hier een White Paper over geschreven.

Volgens Paytrue is voor de Goede Doelen de tijd rijp om mobiele fundraisings campagnes uit te rollen. Voornamelijk komt dit ook doordat de mobiele telefoon steeds meer mogelijkheden biedt. In hun White Paper legt dit bedrijf hoe de mobiele telefoon kan helpen bij het opzetten van 1 op 1 communicatie met de potentiële donateur.
 

Ik ben van mening dat Mobile Fundraising meer moet zijn dan alleen een impulsdonatie. Wanneer iemand met een collectebus voor mijn deur staat en mij in 15 seconden informeert over een goed doel doneer ik enkele euro’s, maar van enige vorm van engagement is dan nog geen sprake. Niet doneren, maar informeren, dialoog aangaan en engagement creëren moet in eerste instantie voorop staan. Wanneer de ‘goede zaak’ mij voldoende aanspreekt, dan wil ik mij ook als lid/donateur langer committeren. Huidige mobiele telefoon bieden de mogelijkheid om dialoog met de donateur aan te gaan en door middel van rich-content (bv mobile video) de donateur op de hoogte te houden en langer aan je te binden.
Door de  steeds ouder wordende donateur is het voor de continuïteit van veel goede doelen noodzakelijk om nieuwe manieren van fondsenwerven in te zetten. Door Mobile Fundraising kunnen fondsenwervende instellingen een jongere doelgroep bereiken.


“If charities want to reach ‘Generation-M’ – highly active social networkers who are connected 24/7 – then mobile is the ideal channel.”, aldus Keith Brown (Managing Director Paytru).

afb2
Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies