"Marketeers; don't bet on one horse!"

Vorig artikel Volgend artikel

Al enige tijd vermeld ik het met regelmaat in mijn postings en heb er reeds een geheel artikel aan besteed: "Marketeers; don't bet on one horse!" Een groot deel van de mobile marketing en -advertising campagnes zijn momenteel gericht op de iPhone. Van de iPhone zijn er in Nederland circa 200.000 van verkocht, terwijl er 19,9 miljoen mobiele aansluitingen zijn! In Eric Harber (COO van het Amerikaanse mobile marketing bureau HipCricket) heb ik nu een medestander gevonden. Eric Harber: “Don’t put all your eggs in one basket”   

Ook Eric Harber roemt de iPhone en noemt het een baanbrekend apparaat dat veel deuren heeft geopend industrie en de mobiele ervaring compleet heeft veranderd.
Maar dit alles moet volgens hem wel in perspectief worden gezien. In het eerste kwartaal zag de top-5 meest verkochte smartphones in de VS er als volgt uit:
1. RIM BlackBerry Curve
2. Apple iPhone 3g
3. RIM BlackBerry Storm
4. RIM BlackBerry Pearl 
5. T-Mobile G1

In het rijtje smartphones was de iPhone dus niet niet eens het best verkochte toestel! Die titel ging naar RIM BlackBerry Curve 8300-serie. Ondanks de 21 miljoen iPhones (april 2009) die er in de wereld verkocht zijn, heeft Apple nog geen 11% marktaandeel in de mondiale smartphone markt. (Gartner) en moet zij Nokia en RIM voor zich laten. In de wereldwijde verkoop voor alle mobiele telefoons in Q1 '09, verkopen Nokia, Samsung en LG stukken meer.

Tenslotte merkt Harber aan dat hij met de opmerking "not putting all your eggs in one basket" niet bedoeld dat Marketeers al hun budgetten op marketing oplossingen moeten zetten waar het grootste bereik te behalen valt. "The answer is to find a balance—start with the basics and work your way up.", aldus Eric Harber

(Bron: Eric Harber mocoNews)

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies