iPhone aan de drank

Vorig artikel Volgend artikel

Drankproducenten weten de iPhone goed te vinden en zetten gratis apps in hun marketingdoelstellingen te bereiken. Deze doelstellingen gaan trouwens verder dan stimuleren van verkoop. Hier enkele voorbeelden.

Het alcoholische kokosrum-merk Malibu (PernodRicard) heeft begin deze zomer een branded bowlinggame uitgebracht, dat binnen 6 maanden tijd maar liefst 2 miljoen ins gedownload. Naast de iPhone apps store, was deze game ook via het Getjar-platform voor andere mobiele telefoons beschikbaar gesteld. GetJar: “If you look at the brand values of Malibu and what they are promoting, having a game aspect to it on a personal device is another way of extending brand attributes. You may play some games TV and you may see online and television ads, but the  idea is Malibu is even with you on your phone.”

Absolut (producent van oa Absolut Vodka, Jamerson en HavanaClub) helpt je middels de "Drinkspiration"-app met het kiezen van een coctail. Genoeg mogelijkheden want je kan kiezen op oa dranktype, bar vibe, glas type, het weer, populariteit en tijd. Uiteraard wordt ook haarfijn uitgelegd hoe je een coctail kan maken.  In deze app kun je trouwens ook nog je status van Facebook en Twitter aanpassen: "I'l have a Mojito right now".

Heineken heeft onlangs een Spaanstalige app uitgebracht. Hierin kun je middels GPS ondermeer de dichtbijzijnde Heineken-bar vinden of horecagelegenheden waar dit merk wordt geschonken. Te veel gedronken? In dezelfde app kun je telefoonnummers vinden van diverse taxicentrales.

Grolsch is dit jaar met maar liefst 2 apps op de propen gekomen. Begin dit jaar kwamen ze met "The Grolsch Game" een airhockey game in Grolsch-stijl ontwikkeld door het Deense Comprendo. Deze zomer kwam de bierbrouwer met een 2e app -dit maal ontwikkeld door Marvelous- met de naam: Walk The Line.Met deze iPhone-applicatie kun je kijken hoe dronken je bent. Met deze applicatie wil Grolsch mensen aanmoedigen om te checken of ze niet teveel gedronken hebben. De accelerometer (bewegingssensor) van de iPhone laat via een soort radar-achtige interface zien of je recht loopt.

Het Indische Cobra Beer is dit voorjaar met een app gekomen waarin 200 grappen van stand-up comedians zijn opgenomen. In de videos is alleen de mond te zien, zodat de iPhone-gebruiker deze voor zijn eigen mond kan houden. Dus ook als je geen echte grappenmaker bent, kun met deze app je toch nog de lachers op je hand krijgen. Zie onderstaande video.

Adam Barriball (Communications Manager Cobra Beer):“Digital is such an important media for our core 28- to-34-year-old target audience so it was hugely important that our plans were innovative and engaging to appeal to these consumers. Developing an iPhone application with original jokes is a great way to do this as we’re giving our consumers quality free content, which will then hopefully be something they’ll share with others.”

Bovenstaande voorbeelden geven goed aan hoe drankproducenten hun merken middels onderscheidende mobile marketing onder de aandacht weten te brengen bij hun doelgroep.

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies