Mobile Monday 11, deel 2 Grill en Pine

Vorig artikel Volgend artikel

Deel 2 van het Mobile Monday verslag met weer 2 topsprekers. De Australier Andrew Grill, leeft en denkt in mobiel. Hij is met name een guru op het gebied van gebruik van mobiel in advertnties en marketing communicatie campagnes. Hij steekt direct van wal. "Consumenten zijn slim geworden. Ze kunnen en durven tegenwoordig ook nee zeggen en die stem direct aan een groot publiek laten weten. Andrew noemt als voorbeeld zijn eigen slechte ervaring met een taxichauffeur en postte dat op badcabdriver en vindt het vreemd dat hij nog geen enkele reactie van het taxibedrijf heeft gehad die hij met naam en toenaaam (naming and shaming) noemde. Dan vraagt hij de zaal elkaars telefoon te bekijken en zelfs even in de contact list te kijken. Er gaat een geroezemoes op. Inderdaad, hij deed dit om te 'bewijzen' dat men daar problemen mee heeft. De telefoon is TE persoonlijk geworden. Ditmaal “its personal”

Andrew Grill geeftnog enkele weetjes:  91% van de mensen hebben hun telefoon 24 uur per dag 7 dagen per week binnen armafstand. Een verloren portemonnee is binnen 26 uur gerapporteerd, een verloren telefoon binnen 68 minuten. Zijn dochter van 3 kan de iPhone al bedienen. Ze probeerde ook zijn Nokia via “touch” te bedienen, maar dat ging dus niet. Omdat de iPhone zo intuïtief is, is het een geweldig doobraak.

Wat zegt de mobiel over jezelf? Hij heeft veel ongelezen rss feeds, omdat hij vooral Twitter gebruikt voor real time informatie. Hij geeft een voorbeeld van een sms actie op TV waarbij je mobiele nr wordt gebruikkt voor marketing acties. Echter al bedrijf weet je niets van de achtergrond van die mensen en die kun je dus geen relevantie informatie of advertenties toezenden. Worden die telefoonnummers wel gebruikt voor marketing doelienden dan is dat pure spam en geen zinvolle effectieve reclame.

P1010465

Andrew heeft volgens eigen zeggen de beste mobiele advertentiecampagnes gemaakt. Zelfs een om zijn eigen vrouw ten huwelijk te vragen. De eerste TV reclame in 1942 was ook een plaatje met een praatje omdat ze radio gewend waren. Met mobiel wordt dat net zo gedaan en zijn ze bezig met emailspam, maar dan op mobiel. Goede voorbeelden zijn van Guiness, Carlisle en Brittish Airways. Ook kun je een Reebok schoen designen op je iPhone, of met Gilette virtueel je baard afscheren.

De branded experiences zijn van BMW Z4, de Volkwagen Polo Challenge en ingame advertenties op mobiel waarbij je shirtsponsor kunt worden als adverteerder. Je moet niet alleen bekijken wat de naw gegevens en karakteristieken zijn van iemand zoals geslacht, leeftijd etc, maar ook de geofactor; waar is iemand op deze wereld. Met vliemaatschappij BMI kreeg hij een boarding pass als een mobiele barcode. Het werkte. (Dat is op zich niet nieuw omdat KLM/Air France dat al enkele maanden doen. Red.)

"We moeten zorgen dat de mobiele campagnes echt meetbaar werken. Mobiele operators verzamelen niet de informatie die advertenties nodig hebben, zoals geslacht en leeftijd. Volkswagen geeft niet meer dan 1% van hun digitale budget aan mobiel. Ook zijn adverteerders bang dat mobiel wellicht aantoond dat de TV reclames niet echt werken. “Small is beautifull” met mobiel.

Het gaat pas werken als de 3 P’s van mobiel zijn gegarandeerd:

  • Permission
  • Privacy
  • Preference

“Google heeft geen advertenties” leek het wel voor de vrouw van Andrew. Dat kwam omdat alle advertenties echt relevant waren. De echt relevante informatie kunnen we via een mobiel bij de klant  brengen. Mobiel is daar het beste instrument voor.

Op een vraag uit het publiek over Tiwtter wil Andrew nog kwijt dat Twitter "een instant (gratis) gezondheidscheck voor je eigen brand" is. "Velen weten niet wat er over hun bedrijf, hun werknemers wordt gezegd. Dus moeten ze zijn waar het gebeurd, en dat is mobiel".

Joseph Pine II

Andrew introduceert Jospeh Pine II, die eerder op momo nr 4 sprak, en dat is tot dusver niet eerder gebeurt met een buitenlandse spreker.  Hij begint over koffie. Over de manier waarop ING in Amerika zijn merk kan promoten, vooral door hun koffie outlets, waar de klanten alle koffie betalen en zo low profile met de producten van de bank in aanraking kunnen komen, terwijl ING kostendekkend kan werken. Het is een geweldig succes gebleken. Met name door de experience die daar werd geboden.

P1010471

Daarna gaat zijn spreekbeurt grotendeel in de herhaling van zijn eerder hier gehouden verhaal over “matter” vs “no matter”  en ook “time” vs “no time” Het geheel gaat over de Multiverse. Dit is een verhaal wat ik nu voor de tweede maal hoor, maar nog steeds niet geheel begrijp en wat (voor mij) onmogelijk is om live te verslaan. Voor de echt geïnteresseerden verwijs ik naar de video van de presentatie die binnenkort live zal staan op de site van Mobile Monday.

Kortom in deze tweede dubbelsessie was Andrew Grill een topper en was Joseph Pine II voor mij een tikje tegenvallend, wellicht omdat het maar een klein beetje gerelateerd is aan mobiel. Opmerkelijk dat juist deze man die ook vorige keer niet alleen bij mij wenkbrauwen deed fronsen opnieuw zijn zelfde praatje mocht houden.

P1010475

Lees  meer van dit verslag in deel 1 en deel 3 

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies