Mobile Monday 11, Deel 1: Moore en Cascio

Vorig artikel Volgend artikel

Voor de enkelen die daadwerkelijk nu online zijn, kunnen de rest van Mobile Monday volgen via de live webcast Het wordt nu door slechts 5 mensen bekeken. Uiteraard door het mooie weer.

Goed, de 11e momo dus alweer, maar ditmaal wat specialer dan anders. Het duurt langer (van 12 tot 8 uur...) en de indrukwekkende line up van internationaal vermaarde sprekers is voor een gratis te bezoeken event ongeevenaard.

De aftrap door o.a. Marc Fontijn (zie foto) heeft direct al een nieuwtje over Mobile Clicks van Vodafone, De shortlist wordt bekendgemaakt, Het zijn de volgende 8 startups: My order, New Toast, My name is e, Mobile Micro Mbs, Mupps, NARB, Mobypicture en Layar.

 Programma (voor degenen die online wat willen gaan zien)
12:00 Doors open
13:00 Marc Fonteijn - Kick off
(Yuri van Geest, Rudy de Waele)
13:15 Alan Moore - Social marketing intelligence
14:00 Jamais Cascio - Mobile intelligence
14:45 Break
(Jeroen van Glabbeek)
15:15 Andrew Grill - How mobile impacts advertising
16:00 Joseph Pine II - Infinite possibility
16:45 Break
(Rudy de Waele)
17:15 Howard Rheingold - Smart mobs revised
18:00 Robert Rice - Augmented reality
18:45 Marc Fonteijn - Closure
18:50 Drinks

Alan Moore is de eerste spreker, die wordt geintroduceerd door Jamais Cascio.

Alan begint over identiteit als een belangrijk topic. Waar we vanuit de geschiedenis eerst vanaf het land, toen in de stad en vanaf nu virtueel communities vormen. Hij refereert aan Howard Rheingold zijn boek Smartmobs en hij maakt de link naar technologieën van co-operation (samenwerking?). Het is niet toevallig dat die techologien er toe doen. Ushahidi is een (mobiel) platform uit Kenia die in een behoefte voorzag in de lokale bevolking. Helpnet uit Japan zorgt voor help van een babysitter tot een loodgieter. We organiseren ons leven rond dat community gevoel. Mensen omarmen iets wat ze zelf creeeren. En doordat er nu veel meer wordt gecreëerd online wordt al die content ook veel beter gelezen.

P1010425

De  networked society is erg comlex. Hij laat enkele schema’s zien hoe het er uit kan zien. Maar niet iedereen heeft dezelfde rol of ‘zwaarte’ in een netwerk. Dus je zou dat in beeld willen brengen. Hij heeft een 3D profiel ontwikkeld hiervoor. De data flow wordt daardoor veel interessanter en kan interessant zijn voor de netwerk beheerders en telco’s. Hij heeft de Cost per Relevent Audience hiervoor bedacht (CPRA) die veel belangrijker is dat de CPM. Daardoor krijg je een “social revenu per customer”.

Networks en social networks moeten van een andere kant worden bekeken. Mensen hebben wel merken nodig en merken mensen. Adverteren wordt dan ook anders. Van 1-2-many naar many-2-many.

P1010429

Van Gutenberg, naar web en van web naar mobiel. Het heruitvinden van ‘classifieds media’ voor mobiel. We kunnen data gebruiken om structuur aan te brengen. Girlswalker.com is een dames magazine uit Japan, maar ook te bekijken vanaf een telefoon. Het leuke is het busines model die gezorgd heeft voor 83 miljoen euro omzet het laatste jaar: fashion items kopen via een mobiele telefoon.

BMW deed een campagne waarbij mensen een mms kregen met een foto van hun eigen auto maar dan gefotoshopt onder de sneeuw, met de vraag of ze geen winterbanden zouden gaan aanschaffen. De timingen  relevantie was perfect en aldus zorgde het voor een extreem geslaagde campagne.

Hij sluit af met:

Customer Centricity is de sleutel tot geslaagde ‘Multi Acces’ netwerken van morgen.

1.       Begrijp je klanten en gebruik social marketing daarvoor

2.       Creëer platformen met services, tools die menselijke principes van dlen en samenwerking zijn gebaseerd.

3.       We moeten drie zaken omarmen:

·       Life simplifying (versimpeling van het leven?)

·       Life Enabeling

·       Navigational

Jamais Cacio

Alan Moore gaat verder Jamai Cascio Introduceren. Jamai spreekt over Mobile Intelligence, your brains future, mobilized. www.Openthefuture.com is zijn blog en hij is wellicht ook beroemd door zijn berekening van de carbon footprint van cheeseburgers.

“profesional futurist”. Hoe gaan de verchillende onderdelen zorgen voor nieuwe paradigma’s, hoe werken ze samen of elkaar juist tegen (intercept). Niet wat GAAT er gebeuren maar wat KAN er gebeuren wil hij het over hebben.

The Augmented Future. Augmentation van ons brein. Pillen provigil is vooral tegen Jetlag, maar er is aangetoond dat onze hersenen er sneller van gaan werken (enhanced cognition). Het meekt ons niet wijzer, maar wel slimmer.Denk eens aan Twitter als een extentie van ons brein. In SF werdt er getwitterd over een aardbeving en enkele seconden later voelde hij het zelf…

P1010437

De urbanisatie is wellicht de eerste singularity. De onderstaande grafiek van augmentation en simulation. Hij wil het hebben over het kwadrant augemented intelligence. Maak het onzichtbare zichtbaar. En communiceer er over. Bijvoorebeeld een augemnetd society/environment. Met mobile awareness, sensors overal waardoor je via je mobiel een compleet nieuwe laag over de werkelijkheid kan zetten. Het is een gedachte, maar we zitten er niet echt ver van af, zeker door de adroid phones met kompas die precies weten waar ik ben en welke kant ik de telefoon op richt.

Er is ook een zwarte kant. Zoals het gebruik van mobieltjes als ontsteker voor bermbommen door terroristen. “open source warefare”. Iedereen krijgt er meer macht door, maar dus ook de mensen die kwaad willen. Hij vergelijkt de genocide in Ruanda die werd opgeroepen door radioboodschappen met het Twitter van vandaag. Hoe lang gaat het duren voordat er een genocide plaatsvindt die is geïnitieerd via twitter. Niemand roept iemand uit de zaal. “Yes you wish” is zijn respons. Bizar.

Jamais ziet een driehoeks verband tussen partcipation, Leapfrogging en interconnection.

De interconnected future: technologie gedreven innovaties zorgen voor meer delen van informatie en ideeen, maar de intelectual property en privacy regels worden verontachtzaamd.

Leapfrog future: catastrophe en opportunity combineren zorgen voor een geheel nieuw economische, politieke en sociale modellen. Creativiteit zal hierin een machtfactor worden.

Hij maakt de vergelijking met de supervulkaan uit de oudheid die de mensheid terugbracht tot 2000 families, maar tevens zorgde dat de mens daardoor slim werd en kon overleven tot wat we nu zijn. Ook vandaag de dag zorgen we dat we nieuwe slimheid, augmenting intelligence, kunnen handelen met de nieuwe problemen die nu en in de toekomst op ons af zullen komen. Hij citeerd als afsluiting Bruce Stirling: “the future is not a destination, its a process”.

Ook Jamais wordt achtereenvolgens ondervraagd door Alan Moore, de Twitteraars (ditmaal zonder backchanellel, maar via Claire Boonstra) en mensen uit de zaal.

Act learn share. Alle handelingen die we doen hebben grote gevolgen omdat we het met zo velen doen. Bijvoorbeeld het eten van cheeseburger die een flinke co2 ‘footprint’ heeft.

Met facial recognition kun je mensen negeren, via een soort ‘bozo filter’. Net zoals je dat nu al zelf ‘ongemerkt’ doet met bepaalde reclames. “The daily me’ is echt. Elke dag ben je anders. Hoe kan dat de maatschappij veranderen?  

2 Interessante sprekers waar je zeer geconcentreerd naar moet luisteren  omdat ze zoveel vergaande visies in een enkele zin poneren.

 P1010404

Lees meer over deze 11e Mobile Monday in deel 2 en deel 3

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies