Met mobiel internet in de file kado’s sparen

Vorig artikel Volgend artikel

Volgens recent consumentenonderzoek van Ruigrok Netpanel wordt ‘internet op je mobiele telefoon’ (verder mobiel internet genoemd) het meest gebruikt als mensen ergens op wachten (54%, met 33 % ‘in mijn vrije tijd’ op de tweede plaats). Men gebruikt het mobiele internet dan in de eerste plaats (53%) om privé e-mail te lezen of voor het laatste nieuws (49%), iets in Google op te zoeken (48%) of de weersverwachting te checken (44%).

Als fervente gebruiker van mobiel internet herken ik die patronen maar al te goed.

Valuewait is een nieuw bedrijf dat met behulp van SMS en mobiel internet handig inspeelt op het element wachten. Ontleden we de naam van deze startup dan gaat het over Value/waarde en wait/wachten. Het gaat over het creëren van waarde voor de consument met zijn mobiele telefoon terwijl die aan het wachten is.  Uh ? anders geformuleerd: ‘het sparen van kadopunten door op zelf gekozen momenten in de week mee te doen aan korte consumenten onderzoeken via mobiel internet’.

Op een vast (en door de gebruiker zelf in te stellen) moment in de week stuurt Valuewait jou een overigens gratis SMS-je met daarin een link naar een korte vragenlijst over een bepaald thema (bijv. gebruik van openbaar vervoer, lezen van informatie op het web, e.d.). Op een zelf gekozen moment, dus bijv. als de consument ergens op moet wachten (de ‘wait’ component), kan hij/zij de korte vragenlijst via mobiel Internet in enkele minuten beantwoorden door het aanklikken van de gewenste antwoorden. Aan het eind van de vragenlijst krijgt de consument kadopunten (de ‘value’ component) waarmee later een kado in de valueworld kadowinkel uitgezocht kan worden. Ook met het aanbrengen van familie en vrienden verdien je kado punten. 

Voor de opdrachtgevers van Valuewait zitten er ook nieuwe marketing instrumenten in het vat. Zij kunnen een dialoog voeren met de doelgroep, precies op het juiste moment. Door in te spelen op locatie en bezigheid van de consument kunnen organisaties achterhalen wat de consument op dat moment interesseert, en op basis van de antwoorden kan men direct op de behoeften van de consument inspelen. Valuewait heeft enkele innovatieve tools ter beschikking, zoals mobiele waardebonnen, mobiele barcodes en mobiel elektronisch betalen. Een antwoord van een consument kan hierdoor direct leiden tot een actie om bijvoorbeeld een winkel te bezoeken, toegang te krijgen tot een evenement of een aankoop te doen. Bijvoorbeeld het beantwoorden van vragen over een bepaald automerk kan er toe leiden dat de consument met korting via zijn mobiel een toegangskaartje voor de AutoRai koopt, waarbij hij of zij een mobiele waardebon ontvangt waarmee een gratis kopje koffie bij de catering kan worden opgehaald.

Valuewait is een voortreffelijk voorbeeld van het zakelijk slim benutten van de gebruiks karakteristieken van mobiel internet.

Heb je  als consument belangstelling, dan kan je je hier inschrijven.

Paul Brackel

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies