Live from Momo #10 deel 1

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag is alweer de tiende Mobile Monday te Amsterdam. Met nu totaal al 2.500 mensen ingeschreven op de meetup, dat zijn er toch 100 per maand.

Patrick Leenheers van Vodafone kondigt een nieuwe Mobile Clicks 2009 aan. Voor mobiele startups die niet ouder zijn dan 3 jaar kunnen meedoen. De finale is wederom op Piknik in september dit jaar. Nu mogen er 2 winnaars uit Nederland met 2 winnaars uit Engeland om de hoofdprijs gaan strijden. In de jury zit o.a. Vincent Everts. Prijzengeld is verhoogd tot 150.000 euro ‘no strings attached’. Een geweldig initiatief om de mobiele industrie een boost te geven.

Patrick%20Leenheers%20%23momo101

Foto boven: Patrick Leenheers van Vodafone.

Deze Mobile Monday heeft als thema Invites. Er kwamen meer dan 20 reacties van Momo bezokers die graag wat wilden presenteren, waarvan er uiteindelijk zes uitverkoren zijn.

Als eerste trapt Dirk Groten (zie foto onder) van het Amsterdamse bedrijf Uluru af met zogenaamde Pecha Kucha presentatie; 20 slides van 20 seconden elk. Hij heeft het over loyalty die vaak in de vorm van een plastic kaart komt. Via een mobiele telefoon komt die loyalty veel dichterbij. Als voorbeeld geeft hij de loyalty van energiebedrijven, het herkennen van retailklanten aan de mobiele telefoon (blue casting?) en geeft al tip dat de sociale netwerken van alle klanten zijn betrokken. Hij wil de content van bijvoorbeeld zijn DVD’s laten verzekeren voor als een DVD kapot gaat. Origineel idee, maar het wordt uiteindelijk niet helemaal duidelijk wat Uluru nu precies levert.

%23momoams%2010%2021

Ron Verweij (zie foto onder) van Mbarc doet zijn pitch over de mobile boarding pass. Mobile barcodes bestaan uit push en pull barcodes. Alleen het systeem achter de mobiele barcodes heeft de intelligentie. Mbarc doet aan push barcodes. De echte business is daar  nog steeds marktontwikkeling. Voor de KLM hebben ze de mobile boarding pass ontwikkeld die sinds kort is geïntroduceerd.

De reis experience begint thuis met plannen en eindigt op je bestemming. Overal daarbij kan de mobiele telefoon worden gebruikt. Wat zijn de obstakels tijdens een vlucht en hoe kan een mobiel daar bij behulpzaam zijn. De mobile boarding pass kan zonder printer. Op weg naar het vliegveld kun je geïnformeerd worden over vertragingen, waar je moet inchecken of boarden, je kunt VIP treatments geven, korting geven via je mobiele telefoon. Ook het boarden kan met selfservice gaan gebeuren.

%23momoams%2010%2031

Er zijn 26 luchtvaartmaatchappijen die de mobile boarding pas gebruiken. In Amerika wordt al van de self service checkin gebruik gemaakt. Duidelijk, mooi innovatief verhaal wat een grote uitstraling heeft.

Grootste leerpunt was dat er veel kanalen aan elkaar geknoopt moesten worden die voorheen nooit aan elkaar gelinkt waren.

Thomas Engel (zie foto onder) van The Saints heeft als passie snowboarden en is een mobiel internet ‘believer’. Hij maakt een interessante dubbelpresentatie met analogie van de geschiedenis van skiien (jawel) en de mobiele telefoon. Hij maakt vergelijkingen met het wilde snowboarden via helicopters en de consumenten die meer content wilden dan verkrijgbaar was in de walled gardens als i-mode en Vodafone Life.

%23momoams%2010%204

Christien Karman (zie foto onder) heeft een presentatie over ‘back to the future’ dat ook gaat over het eerste begin van internet met de Digitale Stad. Use your imagination if you want to predict the future. Er zijn goede voorspellers geweest. We willen vooral praten, minder luisteren, zoals bij Twitter waar iedereen wat schrijft en bijna niemand wat leest.

Alle grote innovaties gaan steeds sneller. Vroeger kostte het bijvoorbeeld honderden jaren voordat boeken echt ‘doorbraken’ maar slechts 15 jaar voor televisie, 10 jaar voor internet en 5 jaar voor mobiele telefoons.

%23momoams%2010%20christine%2011

Het brein dat aan het internet is geconnect dat is de voorspelling die Christien doet en die ze erg ziet zitten. Over 15 jaar praten we 24/7 tegen iedereen via een implantaat in je brein. Geloven jullie dat niet? Ook jullie zijn uiteindelijk aan het mobieltje gegaan! Mooie gedurfde preso!

Exploding websites van Iskander Smit (zie foto onder) gaat over context dat king is (niet content). Hij refereert naar de slides van Raymo van der Klein over contextual marketing. Mobiel kan een website echt heel goed context gevoelig maken. Daarbij is de cloud ook erg belangrijk omdat we veel informatie willen achterlaten. Dat kun je dus gebruiken in nieuwe diensten zoals het geven een volledig recept als je een groente kiest. Hij heeft een model in zeven stappen gemaakt waardoor je een exploding webstrategie kunt ontwikkelen. Zorg voor een match, engage en connect. Dan moet je de diverse diensten gaan scripten, alles meten om het te kunnen aanpassen, andere partners zoeken (orchestrate) en uiteindelijk bouwen van de dienst zelf. Met deze zeven stappen kun je toegevoegde waarde bieden aan de eindgebruiker en maak je kans op een echte exploding website. Ontwikkel mobiel vanuit de dienst als onderdeel van een exploding strategie.  

%23momoams%2010%207

Tijd voor de pauze. Meer in volgende posting.

foto onder: de jongste momo deelnemer ooit: Baby Anthony van medeorganisator Claire Boonstra.

%23momoams%2010%20baby%20anthony%2013

Update: Foto's toegevoegd met dank aan  Daphne Channa Horn en Thomas van Ardenne

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies