Niet iedereen profiteert van 4G bij Vodafone

Vorig artikel Volgend artikel

De afgelopen dagen stak Vodafone de draak met de concurrentie door openlijk op te scheppen over het feit dat zij wél 4G kunnen aanbieden op de iPhone 5. Sterker nog: samen met KPN zijn ze al een tijdje actief met 4G in de Randstad (en Vodafone ook nog in Maastricht en omgeving). T-Mobile volgt in november en Tele2 moet het eigen netwerk nog gaan bouwen. Wat Vodafone echter niet goed genoeg benadrukt, is dat je een Red-abonnement nodig hebt om 4G-toegang te krijgen.

Klanten die een Bel+Sms+Web regelmatig/vaak/altijd-abonnement hebben en deze tussen 1 oktober 2012 en 4 maart 2013 hebben afgesloten, hebben de mogelijkheid om een 4G-BloX te activeren die de eerste 3 maanden gratis is en daarna € 2,50 per maand kost. Zelfs klanten met het pretpakket Friends & Family kunnen zonder problemen een 4G-BloX krijgen. Maar hoe zit het met de vaste klanten die nog een prehistorisch abonnement als Bel+Sms+Web-2 (let vooral op die 2) hebben? En die dit abonnement voor 1 oktober 2012 of na 4 maart 2013 verlengd hebben? Die vallen buiten de boot. 

Het probleem zit 'm in het feit dat de oudere abonnementen een stuk goedkoper zijn en ook nog eens een hogere databundel hebben. Het is ook logisch dat deze oudere abonnementen niet meer verkocht worden en dat Vodafone er alles aan doet om bestaande klanten de nieuwe maar vooral duurdere Red-abonnementen aan te smeren. Maar het is onbegrijpelijk dat niet alle oudere abonnementen de mogelijkheid hebben om een 4G-BloX upgrade te krijgen. 

Omdat ik zelf ook tot de mensen behoor met een oud abonnement dat dit jaar nog (23 maart!) met twee jaar verlengd is, heb ik meerdere malen contact opgezocht met de klantenservice van Vodafone om na te vragen wat de mogelijkheden zijn. Het is namelijk zo dat het 4G-netwerk van Vodafone eind 2014 vermoedelijk landelijke dekking heeft en dat meer klanten tegen hetzelfde probleem zullen gaan aanlopen wanneer ze gebruik willen maken van 4G. Maar Vodafone houdt voet bij stuk en gaf aan dat ik de keuze heb om kosteloos over te stappen op de duurdere Red-abonnementen met een lagere databundel òf dat ik tot aan het einde van mijn contract het moet doen met 3G.

Heb je zelf ook een oud abonnement bij Vodafone zonder de mogelijkheid om een 4G-BloX aan te schaffen? Reacties zijn van harte welkom.

Nichal Joosse

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies