Vodafone experiment voor zakelijke dataklanten in piekuren

Vorig artikel Volgend artikel

Vodafone heeft vandaag bekendgemaakt dat de provider een experiment start voor zakelijke klanten die tijdens piekuren (als het druk is op het mobiele datanetwerk van Vodafone) gebruik willen maken van meer bandbreedte.

De zogenaamde Premium Service geeft die zakelijke gebruikers op deze momenten 20 tot 30% meer bandbreedte.

Om te voorkomen dat andere (zakelijke) klanten last krijgen van de Premium Service abonnees heeft Vodafone besloten om het aantal klanten die van deze dienst gebruik kunnen gaan maken tijdens de pilot fase, die een half jaar duurt, te beperken tot maximaal 1% van het totale klantenbestand. 

Het persbericht:
Vodafone Nederland onderzoekt of nieuwe abonnementsvormen voor mobiel internet aansluiten bij de veranderende behoeften van klanten. Daarom start Vodafone een halfjaar durende pilot met premium service, waarbij een zeer beperkt deel van de zakelijke klanten tijdens piekmomenten extra bandbreedte krijgt voor mobiel internet op hun laptop of tablet. Om te zorgen dat dit niet ten koste gaat van de kwaliteit van reguliere klanten, kiest Vodafone ervoor de dienst zeer beperkt aan te bieden. Tevens verhoogt Vodafone zijn investeringen in de netwerkcapaciteit en de kwaliteit van zijn diensten voor dit boekjaar (per 1 april 2012) naar EUR 260 miljoen.

Vodafone heeft te maken met de overgang van spraakgebaseerde naar datagebaseerde diensten. In het verleden kregen alle klanten dezelfde internetdienst. Nu mobiel internet volwassener wordt en klantbehoeften en toepassingen veranderen, ontstaan nieuwe mogelijkheden om te differentiëren in abonnementen en diensten om op die ontwikkelingen in te spelen. Vodafone volgt daarmee het voorbeeld van vaste internetaanbieders, waarbij klanten al langer kunnen kiezen voor bijvoorbeeld diensten die minder gevoelig zijn voor drukke momenten op het netwerk.

Pilot met premium service
De pilot met premium service betreft een aantal zakelijke abonnementen voor mobiel breedband op laptops en tablets. Klanten met premium service krijgen op piekmomenten twintig tot dertig procent meer bandbreedte dan klanten met een standaard abonnement. Om te voorkomen dat reguliere klanten hier hinder van ondervinden, beperkt Vodafone het aantal premium service-klanten tijdens de pilotfase in eerste instantie tot maximaal één procent van het klantenbestand. Tevens heeft Vodafone de netwerkinvesteringen voor het huidige boekjaar verhoogd naar EUR 260 miljoen, waarmee het de capaciteit op het netwerk verder uitbreidt.

Samenwerking met TNO
Om de prestaties van het netwerk voor premium service-klanten en de mogelijke impact hiervan op reguliere klanten nauwkeurig te meten, werkt Vodafone samen met innovatieorganisatie TNO aan een methode voor het monitoren van het kwaliteitsniveau. TNO zal daarnaast controleren of Vodafone zijn meetgegevens oplevert volgens die methode. Op basis van de ervaringen tijdens de pilot en de dialoog met externe belanghebbenden zal Vodafone kijken op welke wijze het premium service in de toekomst gaat toepassen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies