Google: mobiel in cijfers

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag is de Mobile Convention Amsterdam #mca in de Beurs van Berlage. Mobile Cowboys is mediapartner van de jaarlijkse event, dat nu voor de 2e maal wordt georganiseerd door o.a. CM en Emerce. Ikzelf heb een klein aandeel gehad in de dag als adviseur en als Jurylid van de Mobile Integration award die aan het einde van vandaag wordt uitgereikt.

Lees meer over de eerste plenaire sprekers van Youthinsight en Google via een live verslag.

Joseph Ciprut van Youthinsight.com is de openings spreker in de grote zaal. Hij heeft het over de jeugd van tegenwoordig en hun mobiele voorkeuren. Het is de generatie Y en  Z, de millenials, generation Einstein, collected collectives, Hun ouders waren de digital immigrants en zij zijn de digital natives. Die willen niet alleen consumeren maar ook media genereren.  Ze verwachten snelle technologie en instant wifi.

SMS is hun voorkeurs medium om met vrienden te communiceren. E-mail is alleen voor communicatie met oudere mensen. Amerikaanse teenagers doen ruim 100 smsjes per dag (3.339 per maand) jongens 4.050 meisjes 2.539 sms per maand.  De leeftijd 18-24 heeft slechts een gemiddelde van 1.630 per maand.

joseph-ciprut

1.8 miljard accounts worden door 1,3 miljard jeugdigen (5-29 jr) gebruikt. Zij hebben daarbij een omzet van $350 miljard per jaar bij elkaar. De gemiddelde leeftijd dat kinderen een telefoon krijgen is 7.  De jeugd spendeert 10 (USA) tot 24% (Afrika) van hun spendable income.

Er wordt ruim 1 biljard aan sms omzet gegenereerd afgelopen decennium. Opvolgers van sms zijn diensten als Weibo, QQ, Whatsapp, en Blackberry messaging, het pingen. Vooral door de opkomst van LTE.  Er zijn 3 zaken die de jeugd wil: to be safe, to belong , to be significant. Maar velen willen ook zaken als intimiteit en invloed.

Myspace (who’s space?) Second Life(too nurdy) hebben het niet gered. Wat de kinderen willen? Vraag het ze, observeer ze. Ze gaan het je eerlijk vertellen volgens Ciprut. Een beetje warrige hak op de tak presentatie, hoewel de gepresenteerde cijfers mij wel aanspreken.

De volgende spreker is Ian Carrington. Hij is director Mobile Advertising van Google. Waaom is Google een Mobile First company? Omdat Google (Erik Schmidt) mobile sinds enkele jaren altijd op de eerste plaats zet. Het werkt als een Zwitsers zakmes. Je kunt er echt alles mee tegenwoordig en je hebt het altijd bij je. Verandering is cyclisch, maar het gaat steeds sneller. In februari dit jaar heeft de smartphone sales de pc sales al verdrongen in aantallen. In Nederland zal de smartphone penetratie verdubbelen tot 64% in 2015. Consumenten leiden de revolutie, echter de bedrijven maken ze het niet makkelijk. Er zijn weinig goede mobiele online stores.

ian-carrington

Qua Zwitsers zakmes, doen Europese gebruikers de volgende zaken met hun mobiel volgens Google: 26% web 25% apps, 19% email, 7&banking, 6% video, 5% games.

Eerst was er alleen communicatie, toen entertainment (2,5 G) toen commerce (3G) en nu is mopbiel zelfs life critical geworden met ook een serie echte mobile health apps. 40% van alle tweets komen vanaf mobiel.  125 jaar Angry birds worden gespeeld, elke dag op een mobiel.

Een goed voorbeeld van een mobile branding game voorbeeld is Axe. Het was een alarmklok app waarbij je kan kiezen welke meisje je wakker maakt met welke tekst.

40% van het gebruik van Google maps is via mobiel. Er zijn nu meer dan 1 miljard mensen die mobiel internet gebruiken. Vorig jaar was het 500 miljoen, volgend jaar waarschijnlijk 2miljard. Een verdubbeling elk jaar is niet ondenkbaar meer. 23% van AL het webgebruik gaat nu via mobiel.

M commerce gaat ook enorm groeien. $119 miljard omzet in 2015. Op e-bay wordt er elke seconde iets gekocht via een mobiele telefoon. Afgelopen maand zelfs 4 Ferrari’s verkocht via een mobiele telefoon. De mobiele shop House of Fraser had een +600% groei, bij Paddypower 19% van alle bets via mobile.

50% van het mobiele webgebruik start met een zoekopdracht. Het aandeel mobiele serach via Google neemt een steeds belangrijkere plaats in bij Google. Qua advertenties± 43% conversion rate.

Augmented reality maakt nu 2 miljoen uit van de omzet, maar zal groeien naar 714 miljoen in 2014. Factoren die een rol in de toekomst gaan spelen. Computing power, clever device, connectivity increasing, costs decreasing, cloud computing. Dit laatste geeft infinite processing power aan de mobiele telefoon.

Ian sluit af met wat life demo´s van mobiele Google diensten:

Voice search is (niet) nieuw. Via de cloud gaat dat veel sneller. Bijvoorbeeld 300 pounds in euro´s, of call my wife, mobile, of gebruik Google Translate via voice: Tell me the way to the beach. Vertel mij de weg naar het strand, dat ook nog kan worden voorgelezen door de mobiel voor degenen die de taal niet kunnen uitspreken. Google Goggles kan een plaatje herkennen dat je met je mobiel maakt. Zelfs als je een foto van bijvorbeeld een autoadvertentie maakt, wordt je naar de website van die fabrikant gebracht. Maar maak ook een foto van een Sudoku puzzle, die het zelfs voor je oplost!

Echte wow factors. Goeie, gelikte presentatie. Mooie combinatie van harde cijfers real time demo´s en een inpirerende spreker. 

nb: dit is een semi-live geschreven verslag. typo's komen voor. Actuele foto's worden later toegevoegd.

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies