VPRO's 'smaakgemeenschap' in nieuwe media

Vorig artikel Volgend artikel

Erik van Heeswijk is hoofdredacteur van VPRO digitaal en spreekt op Mobile Convention Amsterdam over de zelfstandige nieuwe media binnen de VPRO, die niet per definitie aan een programma gekoppeld hoeven te worden.  De lineaire kanalen blijven kwantitatief nog wel een tijdje leidend, maar er is een duidelijke on-demand strategie, waarbij de VPRO actief hun publiek willen opzoeken. Alles is daarbij een potentieel publicatie platform, iedereen moet crossmediaal denken. Hij noemt dat letterlijk de VPRO smaakgemeenschap.

Hij wil vooral inhoudelijk kijken naar nieuwe media. Ze doen nu al heel veel zaken crossmediaal. Bijvoorbeeld het programma de Beagle dat op heel veel platformen, ook mobiel, twitter, radio1, Facebook, Hyves, kids en sms haar vertakkingen heeft. Daarbij denken ze ook aan andere onverdachte sites zoals de site van Lowlands, Idfa, Playstation, digitale schoolborden, desktop, interactieve tv, musea, boekenwinkel, TomTom, Layar etc.

Hij start dan een lang virdeofragment van een TED talk over augmented reality. Vreemd om je eigen speech zo te larderen met een andere speech. Zijn bedoeling was om duidelijk te maken hoe ze bij de VPRO naar nieuwe media kijken.

Op mobiel gaat on demand radio grootbrengen, de in real life voorkeuren filteren, augmented reality verzorgen en als laatste gaat mobiel volgen Erik de ‘grote verbinder’ worden.

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies