Vodafone netwerkstoring

Vorig artikel Volgend artikel

Vodafone heeft wederom te kampen met een storing op het Live! Netwerk en alle andere internetdiensten zoals Blackberry mail en navigatie.

UPDATE (16u05): Zojuist weer even contact gehad met Vodafone. De storing (inclusief de 'filevorming op het netwerk') is sinds afgelopen nacht helemaal opgelost. De klanten die nu nog problemen ondervinden adviseert Vodafone om het toestel te resetten (uit-en aanzetten). Als dat niet helpt stel dan de Internet (APN) settings opnieuw in. Dat kan onder andere door een SMS te sturen naar 1300 met de tekst 'Internet' of handmatig via de support website van de provider.

UPDATE (08u10): Een nieuwe, officiele, reactie van Vodafone is er nog niet, maar het lijkt er wel op dat de problemen in de loop van de afgelopen nacht vrijwel overal opgelost zijn. Wij krijgen in ieder geval van steeds meer lezers en twitter volgers meldingen dat ze weer gewoon mobiel kunnen internetten, emailen en dergelijke. Een enkeling meldt overigens nog wel problemen, ruw geschat en vergeleken met gisteravond zo'n 1 op de 10.

UPDATE (23u20): De dag is bijna voorbij, maar de problemen zijn nog niet (helemaal) verholpen. Het ziet er dus inderdaad naar uit dat dit wederom een storing over meerdere (twee, om te beginnen) dagen wordt. Mocht er de komende uren nog iets veranderen, dan zullen we daar hier natuurlijk melding van maken.

UPDATE (19u30): Uit de reacties van lezers en eigen onderzoek blijkt dat de problemen nog niet echt opgelost zijn. Veel Vodafone klanten klagen dat de mobiele dataverbinding nog steeds niet stabiel is. Heel af en toe kan men verbinding maken, om vervolgens na enkele (tientallen) minuten te ontdekken dat verbinding weer weg is.

Vodafone zelf sprak rond 17u over 'filevorming' in het netwerk, ontstaan door de storing, die geleidelijk zou verdwijnen. Naar het zich laat aanzien gaat dat dus nog even duren. Tijdens de grote storing van medio November werd een vergelijkbare mededeling gedaan. Toen duurde het uiteindelijk ruim 24 uur. Laten we hopen dat dit nu niet weer gebeurd.

UPDATE (17u15): De storing, zo meldt Vodafone, is ontstaan na werkzaamheden. De storing is inmiddels verholpen maar door 'filevorming' in het netwerk kan het nog enkele uren duren voordat iedereen weer gebruik kan maken van het mobiele datanetwerk van Vodafone. Zelf verwoordt Vodafone het als volgt (informatie van ca. 17u00): "Door werkzaamheden is er een technisch probleem ontstaan in het datanetwerk van Vodafone. Dit technische probleem is nu verholpen. Door filevorming in het netwerk kan het zijn dat klanten die een dataverbinding willen opzetten nog een foutmelding krijgen. De filevorming neemt nu snel af, naar verwachting kunnen alle klanten binnen enkele uren weer een dataverbinding opzetten."

[UPDATE 16:17] Een belletje naar Vodafone geeft niet veel opheldering. De storing is groter dan verwacht en het gaat dus langer duren dan 15:00 uur. Wanneer kunnen ze niet zeggen, ze werken er hard aan.

Vodafone had een paar maand terug ook al een storing die was toen landelijk en duurde ruim 2 dagen. Vanmiddag omstreeks 14.00 uur was er weer een storing. Het is niet zo groot en mail behoort ook nog gewoon te werken. Vodafone zegt dat iedereen omstreeks 15.00 uur weer online moet zijn. We blijven hier updates plaatsen tot alles weer werkt.

Robbert Kooistra

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies