Live vanaf Mobile Monday #13 deel 1

Vorig artikel Volgend artikel

Mobile Monday beleefde vandaag haar 13e aflevering. Ditmaal onder het thema “Right Here, Right Now” wat een mooi titel is voor de diverse Location Based Services (LBS) die voorbij komen. De Rode Hoed in hartje Amsterdam zat weer vol. De aanwezigen waren allen winnaars van het voorafgaande rituele online gevecht voor de ‘first come first serve’ gratis kaartjes.

Marc Fonteijn trapt af met de ‘boodschappen’ waaronder 250 nieuwe inschrijvingen (naar >3000) en 2 nieuwe sponsors.

De eerste spreker is Bobby Rao, die ooit betrokken was bij o.a. de Vodafone 360 start. Hij is de Marketing Director for Vodafone Internet Services. Hij begint zijn slide-loze speech met “Onze generatie is getuige geweest van de uptake van mobiel van 0 naar 100% in slechts een zeer korte tijd. Hetzelfde zal gebeuren met mobiele data, wat nu een 40% uptake heeft, maar hij garandeert dat mobiele data ook naar 100% zal gaan. Vraag alleen is wanneer we dat punt bereiken. Plus de vraag waar het (mobiele) internet naartoe gaat.

bobby%20rao

“Een site zoals Facebook bijvoorbeeld is volledig gepersonaliseerd. Elke pagina van elk lid is anders. Dat is niet de toekomst, dat is nu. Ook mobiele data zal steeds meer gepersonaliseerd worden. Je moet daarbij wel wat van de gebruiker zelf weten. Wie zijn het? M/V? Leeftijd? Waar zijn ze? Wie kennen ze? Wat vinden ze leuk? En wat hebben ze gedaan? Die informatie weet alleen degene om wie het gaat en daarom moet je de privacy respecteren.  Daarom zijn we zo geïnteresseerd in je mobiele adresboek, omdat daar de mensen in staan die je kent en daar kunnen veel mashups mee worden gedaan door bijvoorbeeld Vodafone. Klanten vertrouwen ons, ze betalen ons en ze geven ons hun persoonlijke informatie waardoor er handige leuke services kunnen worden aangeboden. Space en Time maken deel uit van hetzelfde continuüm, volgens Einstein. LBS en tijd zijn net zo verbonden met een mobiel. De Now part is dan bijvoorbeeld Twitter op mobiel, dat veel meer real time is dan de search resultaten die Google kan laten zien. De Here part is dan natuurlijk het LBS gedeelte: weten waar je bent en daar de juiste zoektermen op geven: een restaurant of taxibedrijf in de buurt van waar je NU bent, zonder dat je de locatie hoeft op te geven. Dat zijn de Here and Now componenten op de mobiele telefoon”.

Op de vraag uit het publiek hoe weet je onder welke context je bent? Bijvoorbeeld als professional werker, als moeder of als… Bobby denkt dat de gebruiker die informatie moet geven. Hoe is een ander probleem, maar Twitter zou daarvoor een oplossing kunnen bieden.

De Tweede spreker is Arno Aaldijk Director Location Based Services bij Logica. Arno deed de universiteit in Finland, wat het voor en rond de eeuwwisseling ook een spannende tijd was, met o.a. Nokia dat veranderde van een saai bedrijf in een wereldster. Hij heeft het over “the gap from vision to sustainable business”.

arno%20aaldijk

The mobiele hype was op zn top in 2000, met veel visies, vooral gebaseerd op ringtones en icons en premium sms. Club Nokia kwam al in 2001, leek eigenlijk wat op de app store, maar dan alleen met  ringtones en icons. De LBS kwam voor het eerst met de Yellowpages van Nokia. Dit onder de filosofie: “als men 50 cent voor een ringtone wil betalen wil men dat wellicht ook voor een LBS dienst gaan betalen”. Navtec en MobileData waren nog kleine bedrijfjes. Maar de portal van Nokia werd niet de verwachtte hit. Waarom?  Met name door de operators. Nokia heeft geen consumenten namelijk, maar alleen 250 operators als klanten die de beslissing voor haar consumetnen nemen. De operators wilden echter meer dan alleen een bitpipe zijn en daar pastte dit Nokia initiatief niet in. Het Oracle platform was verder erg duur en op het moment supreme ging de belangrijkste ontwikkelaar 3 maanden op vakantie…

Nu is de LBS hype wel over.  In 2005 lanceerde Google haar Maps en Microsoft volgde snel met Live Maps. Het succes was er snel. In 2007 lanceerde Nokia haar Nokia Maps. TomTom kocht toen Teleatlas voor 2.9 miljard en Nokia volgde met de koop van Navtec voor 5,7 miljard. Lang verhaal kort maken:  Google deed dit jaar de aankondiging dat er gratis navigatie aan gaat komen voor al haar klanten.

Hierna komt Arno met LBS voorbeelden uit Finland. LBS wordt bijvoorbeeld gebruikt door de ambulances in Helsinki. Logica komt met meer services die LBS georiënteerd zijn, bijvoorbeeld in  Intelligent Transport Services en Dynamic Road Pricing. Kortom een aparte terugblik op vooral de geschiedenis van LBS bij Nokia, en enkele huidige applicaties.

De 3e spreker is Ted Morgan, CEO of Skyhook Wireless, uit Boston, waar ze ook Mobile Monday zijn gestart met momo Amsterdam als lichtend voorbeeld.  Skyhook maakt LBS gebaseerde apps. Ze zijn er niet alleen in, er zijn nu 5000 verschillende LB apps’s waarvan 4000 in de iPhone app store. Sit or Squat is een hit in de USA. Creativiteit wordt enorm gestimuleerd omdat locatie zelf gratis is. Bijvoorbeeld een (dont) drink&drive, een UFO finder, Tune Wiki, waar je muziek kan luisteren maar ook de teksten kan meelezen/zingen, kan aangeven waar je deze muziek aan het luisteren bent, en wat de mensen om je heen aan t luisteren zijn. Sportaculair. Traditionele advertising wordt steeds slimmer. Bijvoorbeeld waar is de dichtstbijzijnde Holiday Inn? Inclusief de route van waar je bent, direct reserveren en een coupon voor een gratis ontbijt op je mobiel. Pizza Hut heeft al een miljard dollar omzet geboekt alleen via de iPhone. Hij laat je zien wie je pizza in de over doet, wie de auto bestuurd en je pizza aflevert.

P1040585

Je krijgt ook hyper targeted LBS, bijvoorbeeld alleen advertenties die mikken op consumten of juist zakelijke mensen.

We willen/kunnen nu 50-60 miljoen mensen volgen over wat en waar ze zijn. Bijvoorbeeld in een stadion of in Manhatten of de files. Ze kunnen daardoor ook bepalen wat de beste plek is om een billboard op te hangen of te huren.

693

De laatste spreekster voor de pauze is something completely different en eens een keertje echt off-topic qua mobiele link. Manon Ossewaard gaat naar de Zuidpool om dromen te verzamelen. Nu is een professioneel danser, actrice en documentairemaakster. “Met elk verhaal dat je wil vertellen heb je het juiste medium nodig. Niet alles kan in een theater. Sommige moeten in real live. Het verhaal is dat van een meisje dat per tractor naar het einde van de wereld wil reizen. Is dat de Zuidpool?  Ze gaat dat met een open mind doen, dwars door Afrika. Om mensen te inspireren, om aan te geven dat er geen einde van de wereld is.

Manon

Door die geïnspireerde droom besloot ze het gewoon te doen! Vele angsten kwamen boven, maar die heeft ze stuk voor stuk overwonnen. Zonder internet was het haar niet gelukt. 2,5 jaar duurde haar reis, terwijl  op haar blog mensen een t-shirt kochten of een kilometer sponsorde van over de hele wereld.  Ik wil een mooie sneeuwpop maken waarin alle dromen van iedereen gevangen zit. Plant de droomzaadjes, verzorg het goed dan kan er ooit een mooie boom groeien. Alle beren op de weg bestaan niet (op de Zuidpool).  Ze reed met 10 km per uur. In Belgie werd ze al aangehouden en moest ze twee weken wachten voordat ze verder kon met wereldnieuws als gevolg. Vanuit Nieuw Zeeland wilden ze alles weten over het meisje dat naar de Zuidpool per tractor wilde en niet verder kwam dan Belgie. Maar ze heeft Zuid-Afrika gehaald, sterker nog onderweg heeft ze vele voertuigen uit het zand kunnen trekken.  Alleen de Zuidpool zelf die nog 6131 km ver weg is moet ze nog bereiken. Daarvoor zoekt ze sponsors. Een inspirerend verhaal, off topic voor Mobile Monday, maar toch aardig.  Check vooral www.tractortractor.org Als bonus een paar spectaculaire plaatjes van haar site hieronder.

250
692
Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies