Internet wordt mobieler en nuttiger

Vorig artikel Volgend artikel

InSites Consulting lanceert het onderzoek "Marketers & Consumers, Digital & Connected" in samenwerking met IAB Europa. De voornaamste conclusie is dat marketeers zich zullen moeten aanpassen aan de nieuwe mogelijkheden die het internet en andere digitale media bieden aan consumenten, indien zij tegemoet willen komen aan de verwachtingen van de hedendaagse consument.

Enkele evoluties zijn ondermeer de verschuiving naar meer mobiel surfen op internet, thuis en onderweg. Na de lees meer staan hier enkele resultaten uit het rapport, uitgevoerd in 16 Europese landen.

"Er zijn veel marktonderzoeksrapporten en artikelen beschikbaar met adoptiecijfers over digitale media", aldus Gianni Cooreman, Director Digital Media. "Bijvoorbeeld het aantal mensen op sociale netwerken, welke activiteiten online gebeuren, hoe mobiele telefoons worden gebruikt..." Vervolgens zijn er maar weinig rapporten die verder gaan met deze cijfers.

Het is een feit dat consumenten leven en interageren met andere mensen en merken in de virtuele wereld. Marketeers blijven vaak gissen naar de antwoorden op vitale vragen zoals: hoe kan ik sociale netwerken gebruiken om mijn merk te versterken? Hoe kunnen consumenten co-creëren via digitale kanalen? Hoe krijg ik als een merk de goedkeuring om hun virtuele wereld binnen te treden? Hoe integreer ik mobiele en location based services in mijn marketing mix? ...

"Om daar een passend antwoord op te geven lanceren we MC DC Marketers & Consumers, Digital & Connected".

Internet wordt mobiel. Al een aantal jaar is er een verschuiving van desktop computers naar laptops en recent ook netbooks. Surfers willen meer mobiel worden. 1 op 2 van de Europese surfers heeft ook een Wi-Fi internetverbinding thuis. Naast thuis, is er een stijgend aantal surfers die onderweg ook internet gebruikt.

1 op de 4 heeft al een hotspot op een publieke locatie gebruikt voor het surfen via de laptop. 18% surfte al via het mobiele netwerk van zijn/haar GSM op internet. 13% heeft een dataplan voor het consulteren van internet via hun GSM of smartphone. "Door het stijgend succes van de smartphone zal dit mobiel worden van internet nog verder stijgen", aldus Gianni Cooreman, Director Digital Media bij InSites Consulting. "De smartphone heeft nu al een adoptie van 14%. We zien wel dat smartphones en mobiel internet nu nog het populairst zijn bij mannen tussen 25-44 jaar met hogere inkomens."

Behalve leuker is het internet ook nuttiger. Bijna 8 op de 10 Europese internetgebruikers zeggen dat het internet voor hen nuttiger is geworden in vergelijking met een paar jaar terug. E-mail, online banking en online fotoalbums blijven vaste waarden op het internet. Maar ook hier gaan ze er anders mee om als vroeger. Door het stijgend volume e-mailverkeer, wordt e-mail nu minder gebruikt voor het doorsturen van grapjes, filmpjes, foto's of kettingbrieven.

Surfers ontdekken applicaties en diensten die voor hen interessant en nuttig zijn. Meer en meer winnen “cloud computing applicaties” (allerhande online toepassingen en diensten) aan belang op het internet. Zo gebruikt 1 op 10 internetgebruikers al regelmatig online kalenders om hun afspraken te beheren of het bewaren van persoonlijke data op een online back-updienst.
Uitdaging voor de marketer: nuttige applicaties voor hun doelgroep.

Deze nood aan nuttigheid bij de consument en het bewust zijn ervan creëert ook nieuwe uitdagingen voor de marketer.

"De marketeer die beseft dat zijn doelgroep op zoek is naar nuttige en relevante toepassingen op het internet of in andere digitale media kan hier ook op inspelen", aldus Cooreman.

Het hele rapport moet 4.000 euro gaan kosten. Meer daarover is hier te vinden.

Redactie MobileCowboys

De redactie van Mobilecowboys. Wil je iets melden of vragen neem dan contact op via: redactie@mobilecowboys.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies