Hoe verschilt het Mobiele Web van zijn neefje op de PC ?

Vorig artikel Volgend artikel

Het eerste waar je dan aan denkt, is dat ‘internet op je mobiele telefoon’ niet meer of minder is dan ‘onderweg met een browser in je telefoon over het web surfen’. Dat is juist, maar iet wat simpele benadering van de werkelijkheid want goede websites hebben alleen maar made-for-mobile content.

Bij het ontwerpen van made-for-mobile content is goed nagedacht over het optimaal presenteren van content op relatief kleine schermen en een gemakkelijk navigeren door de gebruiker: bijv. zo min mogelijk clicks e.d.

Made-for-mobile ontwerpen is zo belangrijk omdat niet iedereen een iPhone of een PDA-achtige telefoon met full-querty toetsenbord (Nokia E71, RIM’s Blackberry en vele andere) bezit. Dat verandert gelukkig snel: 2 jaar geleden was het marktaandeel van beide typen handsets nog 2,5%, in juli 2009 was dit opgelopen tot 14% van alle verkochte GSM-telefoons (bron GfK). Even terzijde – 1 à 2 % van de handsets in ons land heeft een touch interface en 13 % een full-querty keyboard. De rest van de mobiele internetters (ca. 85%) heeft een numeriek keypad, zeer klein LCD scherm en een matige webbrowser, waarmee volgens recent usability onderzoek van Nielsen Norman Group de kans op het succesvol vinden van antwoord op je eigen vraag maar 35% is  tegenover 80% bij de PC.

Een ander belangrijk verschil met het neefje op de PC is, dat de meeste browsers in mobiele telefoons geen cookies ondersteunen of Java script aankunnen. Daarmee is de content provider eigenlijk niet in staat om je profiel bij te houden terwille van de beste gebruikservaring. Weer terzijde – om deze reden bieden de nederlandse mobiele operators (op verzoek van OMI2; vanaf augustus 2009 bij alle 3 grote operators) op verzoek de zgn. ASID (Anonymous Subscriber ID) als onderdeel van de http-verkeersinformatie.

Een heel nieuwe fenomeen sedert de lancering van Apple’s  iPhone in 2007 is de app (lees: application) en de App Store (i-Tunes bij Apple). Een app is een programma-tje dat je eerst uit de App Store moet downloaden en daarna installeren op je telefoon voordat je het kunt gaan gebruiken. Er zijn nu meer dan 50-duizend app’s – niet allemaal even interessant overigens – vele zijn leuke hebbedingetjes (vaak gratis) die mooi demonstreren wat je met een app wel kunt doen, en met HTML-content en een browser (nog) niet. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze app ontwikkelt door IceMobile – mooi marketing dingetje en leuk om aan je vrienden te laten zien, maar verder met beperkt nut.

Apple heeft duidelijk een nieuwe trend gezet. De meeste grote partijen lanceren daarom hun me-too app store. Apple heeft de App Store, Nokia Ovi, Blackberry App World, Microsoft komt met Marketplace en Google heeft Android Market op de G1 en G2 handset.

Wat moet je mobiele strategie zijn als je bijv. een nationaal merk hebt (Heineken, BMW, Nike) en alle consumenten in ons landje wil bereiken. Waar besteedt je geld aan  – ga je dan voor het web en enkele app platforms – Enkele (zo ja, welke?) of alle platforms ? Ik schreef paar maanden terug al over dit dillemma op Mobile Cowboys.

Als laatste is de mogelijkheid van min of meer exacte locatie bepaling als iets dat het mobiele web onderscheidt van dat op een PC. In hoofdlijnen is een locatie op twee manieren te bepalen: (i) met behulp van een ingebouwde GPS-chip – 21 % van de juli 2009 verkochte handsets heeft er een (bron GfK), (ii) via opvragen aan het mobiele netwerk dat weet met welke mast je GSM communiceert en natuurlijk ook de x,y coordinaten van die paal heeft.

Zie waarom het mobiele web veel complexer is met zijn neefje op de PC, het 'wired web'.

Paul Brackel

OMI2 voorzitter

Paul Brackel

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies