iPhone 5S wordt twee keer zoveel verkocht dan de iPhone 5C

Vorig artikel Volgend artikel

Uit onderzoek van Consumer Intelligence Research Partners (CRIP) blijkt dat de iPhone 5S in de Verenigde Staten twee keer zoveel wordt verkocht dan de iPhone 5C. In de laatste week van september bleek dat 64 procent van alle verkochte iPhones een iPhone 5S was. Slechts 27 procent van alle verkochte iPhones was een iPhone 5C. De iPhone 4S is nog minder populair: maar 7 procent van alle verkochte iPhones was een iPhone 4S.

Goed nieuws dus voor Apple, aangezien kannibalisatie van de iPhone 5S door de iPhone 5C één van de commerciële risico's was voor de iPhone-cyclus. De gegevens van CIRP suggereren dat het bedrijf hier eigenlijk geen rekening mee had gehouden, wat erg verrassend is gezien het feit dat het aanbod aan iPhone 5C's veel hoger ligt dan die van de iPhone 5S. Toch wordt de iPhone 5C gezien als een mainstream smartphone, terwijl de iPhone 5S meer een toestel is voor de early adopters en de die-hard fans van Apple.

Wat ook verrassend is, is dat de iPhone 5C niet eens heel veel beter verkoopt in vergelijking met de iPhone 4S toen de iPhone 5 uitkwam. Ondanks de iPhone 5C als een volledig nieuw en kleurrijk toestel wordt aangeprijsd, lijkt dit de verkoop niet echt te stimuleren. Nog een klein detail: de iPhone 5 had in de eerste weken een iets beter debuut dan de iPhone 5S. In de eerste week dat de iPhone 5 werd verkocht, was 68 procent van de verkochte iPhones een iPhone 5, dit in tegenstelling tot de 64% van de iPhone 5S afgelopen maand. 

Nichal Joosse

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies