Ontwikkelaars verdienen minder aan iOS-apps dan voorheen

Vorig artikel Volgend artikel

Volgens Mashable verdienen ontwikkelaars steeds minder aan iOS-apps terwijl ze voorheen met een vergelijkbare hoeveelheid aangeschafte apps meer geld verdienden. Mashable baseert dit op het verhaal van iOS-appontwikkelaar David Barnard, die geld verdient met apps als Contrast (voorheen bekend als App Cubby), Launch Center Pro en Perfect Weather. Perfect Weather werd rond de release van iOS 7 gelanceerd en wist de zesde plaats te halen in het lijstje met betaalde apps uit de Amerikaanse App Store. 

Wanneer hij echter kijkt naar de opbrengsten van de app, schrikt hij. Perfect Weather werd gelanceerd met een prijs van 2,99 dollar, dezelfde prijs als Launch Center Pro. Beide apps presteerden het om op de zesde plaats terecht te komen in de hitlijst voor betaalde apps. Perfect Weather kreeg zelfs een extra pluim vanwege het speciale iOS7-design waardoor de app terug te vinden was in de 'Designed for iOS 7' sectie. Een snelle vergelijking leerde hem dat Launch Center Pro vier keer zoveel opleverde dan Perfect Weather, terwijl ze op precies dezelfde plek stonden in de hitlijst en ook ongeveer evenveel betaalde download hadden. Het belanden in de betaalde app-hitlijst werpt dus niet bepaald zijn vruchten af.

Maar Barnard is niet de enige volgens Mashable. Zij spraken met tientallen iOS-ontwikkelaars die ook minder winst behaalden met hun betaalde apps, ondanks de apps hoger scoorden in de hitlijst dan hun vorige apps. Jeremy Olson, de maker van Tapity, gaat nog een stapje verder en zegt dat betaalde apps 'dood zijn'. Barnard schrijft regelmatig over zijn ervaringen in de 'app-business' op zjn blog, maar hij gaat niet zo ver met zijn uitspraken als Olson. 

Het lijkt er echter ook niet op dat gebruikers minder geld uitgeven aan apps. Volgens de laatste statistieken van onderzoeksbureau's als App Annie en Distimo stijgen de inkomsten uit betaalde apps juist, zowel in Apple's App Store als in de Google Play Store. Toen Apple in-app aankopen introduceerde in 2009, stegen de inkomsten uit betaalde apps voor ontwikkelaars nog meer. De zogenoemde 'freemium' apps zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de applicatiewinkels.

Er zijn vermoedelijk meerdere factoren die de uiteindelijke winst bepalen, zo denkt ook Bernard. 'Het probleem is dat je de juiste combinatie moet hebben van het aantal downloads, de prijs, de wisselkoers en een goed werkeede strategie om een vergelijkbare winst te kunnen blijven behalen.' Wanneer Barnard Launch Center Pro 2 zal gaan lanceren, een gratis upgrade voor bestaande gebruikers, is hij van plan om de prijs te verhogen naar 4,99 dollar. Ook zit hij erover te denken om de app freemium te maken.

Apple heeft nog geen commentaar gegeven op het bericht van Mashable. Ondertussen roept Mashable ontwikkelaars in hetzelfde artikel op om een reactie te plaatsen wanneer ze zelf ook ervaren dat ze minder winst overhouden van de betaalde apps.  

Nichal Joosse

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies