Themaweek: Ontdek internet op je mobiel

Vorig artikel Volgend artikel

Het Open Mobiel Internet initiatief (OMI) heeft sinds haar eerste position paper begin 2006 veel voortgang geboekt. Om dat nu aan het grote publiek duidelijk te maken is de laatste week van dit jaar uitgeroepen tot themaweek Ontdek internet op je mobiel.

Operators en contentpartijen verenigd in het OMI laten zich die week van hun beste kant zien met speciale acties, kortingen en voorlichting.

Probleem voor velen zijn de instellingen (configuratie) om mobiel internet op je telefoon te ontvangen. Vanaf week 52 kun je met élke telefoon vanaf élke provider een smsje sturen naar een shortcode waarmee je de instellingen gratis en automatisch op je telefoon krijgt. Een wereldprimeur dat dit nu op deze manier door het OMI is geregeld voor heel Nederland.

Ook komt er een boekje Ontdek internet op je mobiel (24 pag.) dat bij zeer veel bladen van Sanoma vanaf 6 december wordt bijgesloten. Playboy, Panorama, Autoweek, Fancy, Cosmopolitan, Viva, Revue etc. etc. doen allemaal mee, waardoor meer dan een miljoen huishoudens dit boekje in de bus zullen krijgen.

Het je het boekje gemist kijk dan op de site ontdekinternetopjemobiel.nl of op de (open)mobiele site: ontdek.mobi of sms ontdek naar 4422. Al deze sites en acties gaan van start vanaf 5 december en/of vanaf week 52.

Wat voor prijzen kun je winnen?

Een greep uit de prijsvragen op de mobiele internetsites:

-Win een Canon Ixus of bol.com waardebonnen bij 9292OV

-Win TomTom One XL bij ANWB

-Win een Snow World waardebon bij Tutch

-Win een iPod Nano 8GB bij eBuddy

-Win een iPod Nano 4GB bij De Telefoongids

-Win een Samsung G800 bij Samsung Funclub

-Win een Sony/Ericsson K850i bij Skoeps!

-Win een wintersport bij Sp!ts

-Win Championsleague tickets bij Sportsplaza

-Win een abonnement op de krant bij de Telegraaf

-Win een rondleiding bij TMF

-Win een N95 bij Tunin.FM

-Win een Ski-outfit bij Weathernews

-Win een iPhone bij Startmobiel

Resultaten van OMI

Allereerst is het OMI een platform geworden onder de paraplu van ECP.nl waarin zowel contentpartijen als operators als consumenten vertegenwoordigt zijn. In gezamenlijk overleg is er intussen veel bereikt door het uitgangspunt win-win-win. Alle partijen moeten voordeel hebben van de maatregelen.

Zo is de roep om meer transparante prijzen beantwoord door een flatfee GPRS/UMTS tarief bij alle operators van rond een tientje. De prijsdiscriminatie on/off portal is verdwenen. Surfen op het open mobiele internet kostte meer per MB dan op operator portals als Vodafone Life of i-mode. Er zijn afspraken gemaakt over standaarden op het gebied van markup language (xhtml) en url notatie.

Het unieke feit dat al deze partijen hier in Nederland tot dit voorlopige resultaat zijn gekomen doet met name bij de moederbedrijven van Vodafone, T-Mobile en Orange deze campagne met argusogen volgen. Gaat het een écht succes worden dan zullen ze wellicht (sneller) genegen zijn hun eigen portals op te geven net zoals KPN dat deze zomer al aankondigde, en te gaan voor het open model.

Bij spreekbeurten die ik dit jaar over OMI hield op de congressen van e-Nederland, E-challenges en ICT-Delta werd al gesproken over de revolutie die zich hier ontwikkeld en waar nu ook andere landen het fijne van willen weten.

Zie ook de prima posting op marketingfacts.nl vandaag met ondermeer een interview met Joost Ligtvoet van Biggerworks, die namens de OMI stuurgroep verantwoordelijk is voor deze campagne.



Gerelateerde links:
KPN stopt met i-mode
Open Mobiel Internet (OMI) boekt vooruitgang!
Minder Telco’s meer MVNO’s
Toegankelijkheid Mobiel Internet moet beter
Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies