iPad 'Tabletkoning' in 2010, maar 2011 wordt pas echt leuk

Vorig artikel Volgend artikel

2010 was het jaar van de Tablet, en de iPad mag zich met recht de 'Tabletkoning' van dat jaar noemen, maar de echte strijd om marktaandeel gaat dit jaar (2011) natuurlijk pas echt beginnen.

Eind 2010 waren er immers pas 2 serieuze tablets beschikbaar, de iPad en de Samsung Galaxy Tab. Dit jaar duikt ook de rest van de fabtikanten in dat segment. Tablets van HTC, LG, Motorola, Acer en een handvol 'kleinere fabrikanten' zijn onderweg of liggen inmiddels al in de winkels.

Gartner voorspelt dat de tabletmarkt, wereldwijd, in 2011 goed zal zijn voor een omzet van ruim 29 miljard dollar (ca. 22 miljard Euro), een verdrievoudiging ten opzichte van 2010. Apple verkocht vorig jaar 14.8 miljoen iPad's. Met een gemiddelde verkoopprijs van 478 Euro is dat dus een omzet van ruim 7 miljard. Samsung, de enige tablet concurrent van Apple in 2010, moest het doen met 1 miljoen verkochte Galaxy Tabs die gemiddeld 407 Euro opbrachten, ofwel 407 miljoen Euro omzet. Daarbij moet wel gezegd worden dat de Galaxy Tab van Samsung natuurlijk pas drie maanden ná de iPad in de winkels verscheen.

Apple's iPad had dus in 2010 een marktaandeel van 93.7% (Samsung 6.3%). Hoewel Apple met de introductie van De iPad 2 ongetwijfeld ook weer hoge ogen zal gooien ben ik ervan overtuigd dat de verdeling van de tabletmarkt er aan het eind van 2011 duidelijk anders uit zal zien, maar dat is geen gewaagde voorspelling.

Bron

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies