Op bezoek bij een van de grootste mobiele gadgets ter wereld

Vorig artikel Volgend artikel

OK, ik geef toe dat een artikel over 's werelds grootste vliegtuig, de Airbus A380, op Mobile Cowboys ietwat off-topic is. Van de andere kant, zo vertelde Cowboy Chris mij vanochtend nog, is ook dit natuurlijk een (extreem) groot mobiel gadget waar je zelfs, op vrijwel elke stoel, in kunt bellen ;-) Enfin, voor wie het nog niet wist, ik ben van huis uit een beetje een vliegtuig freak. Nee, geen spotter of zo, maar 'n bovengemiddelde interesse voor dit soort 'gadgets'.

Vanmiddag mocht ik mij tijdens een rondleiding in de fabriek in Blagnac (bij Toulouse) dus even vergapen aan de Airbus A380. Foto's maken mocht niet, maar gelukkig had ik een Sony Ericsson X10 Mini Pro bij me. Die was klein genoeg om stiekem wat kiekjes mee te schieten vanuit mijn handpalm. En nee, ik ben niet opgepakt.

De rondleiding begon in de testruimte. Helaas was het daar te donker om te fotograferen (ik kon natuurlijk de flitser niet aanzetten ;-)), maar daar werden opnames getoond van de eerste testvluchten en dergelijke. Beelden die je ook in de Discovery Channel docu's over de A380 kunt zien, maar hier in de fabriek toonden ze ook de acht monitoren waarop alle telemetrie van het (test)toestel binnenloopt en geanaliseerd wordt.

Vervolgens gingen we naar de assemblagehal. Daar wordt tegelijkertijd aan drie toestellen gewerkt. Uhm, even voor jullie beeldvorming. De A380 is zo'n 72 meter lang, 24 meter hoog en heeft een spanwijdte van 79.8 meter. Kun je een beetje een voorstelling maken hoe groot die hal is. En hier hebben ze er dus vier van. Volgens de dame die de rondleiding gaf hadden we geluk want het toestel op de voorgrond (bestemd voor Lufthansa) was bijna klaar om getest te worden. Daar hingen dus ook de motoren al aan. Iets dat pas op het allerlaatste moment gebeurt. Wederom een leuk feitje: de doorsnede van een motor van de A380 is gelijk aan de doorsnede van de romp van een A320. Airbus-A380-Assemblage-c

Veel dichterbij dan dit (zie foto's) mochten we in de fabriek niet komen vanwege de veligheid van ons, het personeel en natuurljk vooral de toestellen in wording. Ik kan mij goed voorstellen dat de klanten (in deze hal waren dat Lufhansa en Korean Air) niet willen dat er ongecertificeerde handjes aan hun 'speeltje' van 273 miljoen Euro zitten. Dat is overigens de basisprijs van een toestel met de 'standaard' cabine inrchting. Klanten als Emirates en Etihad laten extra grote 1e class suites inbouwen, compleet met bed en douche(!). Daarvoor geldt natuurlijk een meerprijs ;-) Hoeveel precies, dat wilde en mocht men niet zeggen. Overigens heeft Airbus op dit moment ook één particuliere klant die zich een A380 besteld heeft. Wie? Een of andere Prins, maar niet Wim-Alex ;-)) Airbus-A380-Assemblage-b

Na de assemblage was het tijd om even een kijkje te nemen in een demo toestel zodat we een indruk konden krijgen van de (standaard) inrichting van een Airbus A380. Zoals gezegd bepaald iedere klant zelf hoe het toestel (de stoelen en klasses) ingedeeld worden. De ruimte in die je in een A380 hebt staat niet in verhouding met die in een ander toestel. De stoelen zijn sowieso een paar centimeter breder waardoor je al niet meer als sardientjes op elkaar geplakt hoeft te zitten. Verder is de vrije ruimte tussen hoofd en 'dak' ook bijzonder indrukwekkend. Helemaal als je dus bedenkt dat het toestel twee verdiepingen heeft. Airbus-A380-Interieur-a

Daarna mochten we nog even een kijkje buiten nemen waar een aantal toestellen stonden die bijna klaar waren om afgeleverd te worden aan Singapore Airlines, Air France en Quantas. Foto's daarvan vind je, samen met nog enkele stiekem genomen kiekjes helemaal onderaan dit artikel.

Nog wat leuke facts and figures. Het maximale startgewicht van de A380 bedraagt 569 ton. Daarvan kan maximaal 250 ton Kerosine zijn (ca. 310.000 liter). Afhankelijk van de inrichting passen er tussen de 525 en 853 passagiers in en de fabriek in Toulouse kan er twee per maand 'afleveren'. De onderdelen van de A380 worden in vier landen gemaakt, Engeland (de vleugels), Duitsland (delen van de romp en staart), Spanje (delen van de staart en de bodem) en natuurlijk Frankrijk (delen van de romp, de cockpit en de ophanging van de motoren). De motoren zelf komen van Rolls Royce of Engine Alliance, een samenwerking tussen Pratt  & Whitney en General Electric. Meer specs kun je hier vinden.

Alle onderdelen worden over land, zee, rivieren en door de lucht (met de Airbus 'Beluga') naar Blagnac getransporteerd en alleen daar worden de toestellen geassembleerd. Elk toestel heeft vanaf dag 1 de juiste 'staart kleuren' (van de klant) maar de romp en andere onderdelen worden pas op het allerlaatste moment, na de testvluchten, in de juiste kleuren gespoten. Die om schade bij assemblage te voorkomen. Er lopen immers tientallen, nee, honderden, monteurs met materiaal op, in en rond de toestellen.

De assemblage hal: Airbus-A380-Assemblage-a

Bijna klaar: Airbus-A380-Testsite-b

Het interieur (als je goed kijkt zie je de Sony Ericsson X10 Mini Pro in de spiegel, samen met een deel van mijzelf ;-)): Airbus-A380-Interieur-b

De Farbiek (een deel): Airbus-A380-Fabriek

Tot slot nog een tweetal YouTube video van de assemblage en het transport van de onderdelen. Cool!

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies