Column: Mobiel Gamen

Vorig artikel Volgend artikel

De Apple Appstore, Android Market, Windows 7 App store, Ovi Store en noem zo maar op. Het zijn allemaal verschillende applicatiewinkels die boordevol spellen en toepassingen staan.

Iedereen kent het wel je; pakt even je mobiel te voorschijn en speelt een level van Angrybirds. Maar hoe is dit eigenlijk ontstaan? Waarom is gamen op je mobiel zo groot geworden en heeft een handheld (NGP-3DS) straks nog wel zin?

Het is moelijk te voorspellen hoe groot de mobiele game markt gaat worden. Fabrikanten van handheld gaming devices zoals de Nintendo DS en Playstation Portable (PSP) voelen de hete adem van Apple en Google al in hun nek. Enkele jaren geleden waren laatst genoemde partijen nog geen concurrenten van Nintendo en Sony (PSP). Dit is echter binnen een jaar of 2-3 omgeslagen. De "grote" games van 40 euro worden steeds minder verkocht terwijl de games van 0,79 tot 3,00 euro nu vaker over de "virtuele" toonbank vliegen.

Met partijen als Sony Ericsson die zich met toestellen als de Xperia Play op het mobieel gamen storten kan dit nog wel is een hele interessante markt gaan worden. Je ziet steeds vaker dat mensen i.p.v. een DS of PSP een mobiele telefoon te voorschijn halen om een spelletje angrybirds, cut the rope en dergelijke, kleine games, te spelen. Maar ook de grotere games, zoals Modern Combat 2 van Gameloft worden steeds vaker mobiel gespeeld. Dat betekent vaak uren vermaak en online gaming op je mobiel. Zo zie je dat de markt heel snel groeit.

De komst van dual core toestellen, vaak met een aparte GPU zorgen voor nog betere graphics, snellere laadtijden en meer capaciteit voor het spelen van deze, grote, games. Dat zorgt ervoor dat ook de "grote" uitgevers als EA en Gameloft zich meer en meer oriënteren op het gebied van mobiel gamen. De mobiele game markt groeit zo snel dat deze straks misschien wel de graphics van de spelcomputers thuis inhaalt. Sony Ericsson heeft er met de Xperia Play slim aangedaan om 2 apparaten in 1 te bundelen. Natuurlijk zal ook die over 2 jaar ook verouderd zijn, maar de evolutie en doorontwikkeling van dergelijke toestellen staat zeker niet stil. De vraag is dus of mobiel gamen straks groter wordt dan gamen op een (traditionele) handheld? Ja denk ik wel. Gaat mobiel gamen de markt voor handhelds vervangen? Ja dat denk ik ook want consumenten willen steeds vaker meerdere apparaten in één.

SE-Xperia-Play-Front4

Gamen op een touchscreen gaat nog niet zo lekker voor hardcore games maar de Xperia Play is een goed voorbeeld hoe het straks kan gaan worden. Games worden groter, mooier en sneller en daardoor wil de consument alleen maar meer, meer en nog eens meer.

Het enige dat wij kunnen doen is elke 1 of 2 jaar een ander toestel bij je abonnement nemen en zo hopen dat je voorlopig de nieuwste games kan gaan spelen. Maar Apple, Google, Microsoft en Nokia zijn heel erg in de goede richting om deze markt heel groot te maken. Misschien straks veel groter dan mensen ooit hadden kunnen denken.

Marvin Spruit

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies