iPhone Review: C&C Red Alert

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag bekijken misschien wel de belangrijkste iPhone release van EA Mobile; Command & Conquer – Red Alert. De game is verre van goedkoop, en een game uit de Command & Conquer serie moet natuurlijk wel echt iets waarmaken.

De game start in de bekende Russische atmosfeer die we al jaren gewend zijn van de serie. Mars geluiden en zeppelins vullen het rode menu. Wat echter wel opvalt is dat EA dit keer geen video's in de game heeft gestoken. Erg jammer gezien we daar op de iPhone natuurlijk wel alle ruimte voor hebben.

Zodra ik mijn eerste game start, komt er een zeker 'wouw' gevoel naar boven. De game is volledig 3D en de graphics doen niet onder voor die van Red Alert 2. Sterker nog, de meeste lijken er direct uit te komen ware het niet dat het veelal de units van Red Alert 3 zijn.
RedAlert_02
De gameplay is even wennen. Het is vrij complex om de game te besturen. Gelukkig heeft EA veel tijd besteed aan een uitgebreide tutorial die het één en ander verklaart. Hoewel ik er soms toch wat moeite mee had, kan ik me ook niet bedenken hoe dit beter zou moeten.

De levels variëren sterk qua formaat en moeilijkheid. Toch zijn de levels niet te groot voor het kleine scherm waar je aan vast zit. Scrollen gaat soms iets te vlot maar dat heb ik liever dan te langzaam. Ook de AI laat nog iets te wensen over. Zo willen soldaten weleens stoppen met lopen als er een boom op de route staat. Ze snappen niet dat je daar dan omheen zou kunnen lopen. Dit is iets waar EA echt nog even aan zal moeten trekken.
RedAlert_en_480x320_screen_01
Naast het spelen van de verschillende campagnes voor de strijdende partijen, is het ook mogelijk om te kiezen voor de Skirmish optie. Helaas geen multiplayer, maar toch leuk als je klaar bent met het spel.

Over uitspelen gesproken, deze game is ook de eerste van EA die in-game payments toestaat. Op deze manier kan je als speler nieuwe maps en add-ons downloaden om op die manier de speelduur te verlengen. Helaas deed die functie het echter nog niet toen we de game speelden.

Als fan van de serie is het lastig om niet steeds de vergelijking met de PC versies te trekken. Ik ben altijd teleurgesteld geweest in de console releases van C&C omdat gameplay vaak een groot probleem bleek. Toch is het EA gelukt om een behoorlijk goed speelbaar spel neer te zetten. Hoewel de PC versie superieur blijft, prefereer ik de iPhone versie boven die van de diverse andere consoles. Met bijna 8 euro is de game duur voor App Store begrippen, maar je krijgt er ook echt wat voor. Dit is dan ook echt geen game voor als je even niks te doen hebt. Deze game smeekt om in één ruk uitgespeeld te worden ook al zal dat vele uren in beslag nemen. Inderdaad, dit weekend zal zeker door C&C gedomineerd worden.

Arjan F Olsder

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies