Apple Weigert C64 Emulator

Vorig artikel Volgend artikel

Er zijn nogal veel wisselende verhalen rondom het beleid dat Apple voert met betrekking tot het toevoegen van applicaties en games in the App Store. Apple heeft strikte guidelines waaraan ontwikkelaars moeten voldoen, maar past ze met enige willekeur toe.

Een goed voorbeeld is de Commodore 64 emulator van het bedrijf Manomio. Die emulator werd afgelopen week afgewezen omdat deze niet voldeed aan artikel 3.3.2 van de SDK overeenkomst. Een app mag namelijk geen 'executable' code uitvoeren die geen onderdeel van de app zelf is. In dit geval zou dat betekenen dat de emulator zelf wel mag, maar dan geen software mag emuleren.

Het is natuurlijk moeilijk voor te stellen dat een ontwikkelaar een dergelijk groot project opzet zonder zeker te weten dat het toestemming krijgt. Volgens de CEO van het bedrijf is er dan ook zeker positief gereageerd op het idee toen dat voor het eerst aan Apple werd voorgelegd. Het bedrijf is zelfs zo ver gegaan dat het de naam Commodore in licentie heeft genomen van het Nederlandse Commodore Gaming en de te emuleren games van het Deense Kiloo.



Het verhaal gaat zelfs nog verder want volgens de CEO zijn diverse andere bedrijven ook in overtreding maar wel live met emulatoren. Het grote voorbeeld hiervan is SEGA. Het wereldberoemde games bedrijf heeft namelijk een emulator gebruikt om klassiekers zoals Sonic en Golden Axe op de iPhone beschikbaar te stellen.

Arjan F Olsder

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies