Wat moet Nokia doen om weer een Smartphone gigant te worden?

Vorig artikel Volgend artikel

Mocht er nog iemand zijn die het niet is opgevallen ;-) Nokia zit, als smartphone fabrikant, al een paar jaar in de hoek waar de klappen vallen en de enige reden dat de Finnen nog niet KO geslagen zijn is het feit dat ze zo groot (en sterk) waren voordat ze de eerste klappen te verduren kregen.

Nokia was een walvis met zoveel spek dat ze met gemak al ruim vier jaar klap op klap kunnen incasseren. De walvisjacht werd geopend door Apple, in 2007, en al snel sloten Samsung, HTC, BlackBerry en LG zich daarbij aan, met wisselend succes. Apple en Samsung hebben verreweg het meeste spek van Nokia opgepeuzeld en na ruim vier jaar is de Finse speklaag inmiddels erg dun geworden, getuige de steeds verder dalende marktaandelen, omzet, winst en vele duizenden ontslagen.

Ruim een half jaar geleden hebben de Finnen het bijzonder moedige besluit genomen om als smartphone fabrikant 'helemaal opnieuw' te beginnen. Iets dat Nokia in de afgelopen 146 jaar van haar bestaan overigens al vaker gedaan heeft. Daarvoor sloten ze deze keer een deal met Microsoft en de eerste vruchten daarvan moeten nog dit jaar geplukt worden. De vraag is echter of de Finnen daarmee genoeg plankton in de smartphone zee weten te bemachtigen om hun speklaag weer op niveau te krijgen. Ik denk dat Nokia nog een aantal drastische beslissingen zal moeten nemen om een serieuze kans te maken weer terug te keren tot de selecte groep Smartphone Giganten van deze wereld en niet alsnog, zoals sommige walvissen, uit te sterven.

De meest gehoorde klacht met betrekking tot Nokia Smartphones van de afgelopen vijf jaar is het feit dat ze niet meer innovatief genoeg zijn en de time to market vaak veel te lang duurt. Daarnaast werd Symbian al zo ongeveer door de hele smartphone wereld als een non-smartphone OS geclassificeerd, maar daar is Nokia, met de Microsoft / Windows Phone deal al overheen gestapt. Qua innovativiteit zit het bij Nokia ook wel snor. Als je kijkt naar de ontwikkelingen en het aantal (mobiele) patenten dat de Finnen in portfolio hebben dan mag je concluderen dat er nog voldoende innovatieve kracht aanwezig is. Ze zijn er in Finland alleen niet in geslaagd om die innovativiteit de afgelopen vijf jaar te vertalen in producten die bij een groot publiek aansloegen, of beschikbaar gemaakt werden (doelend op de N900 en N9). Ik hoop voor Nokia dat men zich daarvan ter dege bewust is en er aan een verandering op dat gebied gewerkt wordt.

Ik ben er van overtuigd dat Nokia en Microsoft meer dan voldoende middelen hebben om de verwachting van veel analisten dat Windows Phone binnen nu en 2 tot 4 jaar de nummer drie, twee of zelfs de nummer één van de wereld wordt, te kunnen inlossen. De huidige versie van Windows Phone (7.5 Mango) heeft mijns inziens voldoende potentie om een groot succes te kunnen worden, mits het negatieve sentiment dat om het OS, en dan vooral de combinatie Microsoft en Mobiel, hangt 'weggepoetst' kan worden. Daarvoor zullen heel wat marketing euro's en dollars nodig zijn, maar die hebben Nokia en Microsoft nog wel.

Nee, Nokia zal vooral op hardware specs, innovativiteit en time-to-market nog heel wat moeten doen om weer tot een serieuze smartphone concurrent van vooral Apple, Samsung, HTC en BlackBerry te kunnen uitgroeien. Ik denk dat 26 oktober in dat opzicht een heuse D-Day wordt voor de Finnen. Dat is de dag dat Nokia haar eerste Windows Phone toestellen gaat presenteren. Over de specs en levertijd daarvan wordt al maanden heel wat gespeculeerd. Ik zal Nokia proberen te helpen en mijn simpele visie voor de strategie die de Finnen de komende weken en maanden moeten volgen om de kans op succes en een terugkeer in de smartphone markt mogelijk te maken.

In een notendop: Nokia moet de wereld op 26 oktober verbazen met één of meerdere nieuwe Windows Phone toestellen waarvan iedereen zal roepen: Wow! Dat klinkt als een simpel advies, maar veel moeilijker moet Nokia het ook niet maken, mijns inziens. De laatste keer dat dit, de 'wow! effect' echt door een groot (Nokia) publiek gevoeld werd was bij de lancering van de N95, en dat is al weer heel wat jaren geleden; vijf om precies te zijn, en vier en een half jaar na de Nederlandse release. Ja, zoals ik hierboven al even aantipte, ook de Nokia N900 en, recentelijk, de Nokia N9 hadden bij een bepaald publiek een 'wow-factor', maar Nokia heeft er nu eenmaal niet voor gekozen om die twee toestellen voor een groot publiek beschikbaar te maken. Of dat een foute keuze was? Dat zal de komende weken en maanden moeten blijken.

Wanneer Nokia op 26 oktober minimaal één toestel presenteert dat qua specs beter is dan, bijvoorbeeld, de HTC Titan, en de Finnen ervoor zorgen dat die smartphone binnen een paar weken ook daadwerkelijk in de winkels ligt, ondersteund met een mega marketing campagne, samen met Microsoft, dan hebben ze een 'fighting chance'. Concreet: Stephen Elop moet tijdens de keynote van 26 oktober alle wollige woorden en sheets overboord gooien en zich beperken tot: "BAM! Hier is de Nokia W75 (fictieve naam) en hij ligt vanaf 1 november in de winkels! Ow, en we leggen die dag ook nog twee toestellen in de winkels voor iedereen die minder dan 600 Euro te besteden heeft of diegenen die een fysiek qwerty toetsenbord willen gebruiken."

De specs van de Nokia W75? Minimaal een 4.3 inch display, strak design (geen 100 in een dozijn), 1.5Ghz dual- of quad core processor (ik weet, Windows Phone ondersteunt nu nog geen dual en quad core, maar het zou een giller zijn als Nokia en Microsoft daar de afgelopen maanden aan gewerkt hebben en dat op 26 oktober ook onthullen, en niet pas in 2012 zoals de geruchten al een tijdje luiden), minimaal 1GB RAM, 32 of 64GB geheugen, Carl Zeiss camera met auto focus, optische zoom en full HD video en eigen Nokia UI features en diensten (multi home page met live tiles op Windows Phone bijvoorbeeld). Over de andere, voor de hand liggende specs (WiFI, GPS, NFC etc), zal ik hier niet uitwijden maar als de eerste Nokia Windows Phone bovenstaande hardware- en software specs aan boord zou hebben dan durf ik te beweren dat het 'wow!' effect van de N95 eindelijk weer eens voor een nieuwe Nokia gaat gelden.

Wat Nokia op 26 oktober in ieder geval niet moet doen is alleen een of meerdere 'mid-range' toestellen presenteren, met de belofte dat er nog meer en betere producten aan zitten te komen, en vervolgens ook nog eens melden dat de eerste Windows Phone Nokia's pas eind december naar de winkels en consumenten verscheept gaan worden. In dat geval kunnen de walvisvaarders uit de VS (Apple, BlackBerry), Korea (Samsung, LG) en Taiwan (HTC) in alle rust hun jacht op de Finse walvis voortzetten en komt het uitsterven met rasse schreden dichterbij.

Dus... wordt het dit:

Nokia-Elop-Windows-Phone-Fictief

of toch dit:

Nokia-Whaling

Het is aan Nokia om ons, samen met Microsoft, op 26 oktober een antwoord op deze vraag te geven! Ik ben er zelf ook bij op 26 oktober in Londen (Nokia World) en zal dan zeker uitgebreid op dit onderwerp terug komen.

Letwel, de laatste afbeelding, onderaan dit artikel, is puur ter illustratie van mijn beeldspraak over Nokia als (uitstervende en opgejaagde) walvis. Laat het heel erg duidelijk zijn dat ik zelf absoluut geen voorstander, en zelfs een fervent tegenstander, van de walvisvaart ben. Voordat ik straks de hoon van Greenpeace over mij heen krijg ;-)

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies