Nokia's tune als marketingtool

Vorig artikel Volgend artikel

Nokia looft maar liefst $10.000 dollar uit voor wie de beste nieuwe Nokia tune weet te maken. Althans: de beste nieuwe versie van het oude walsje dat Nokia al jaren gebruikt als ringtone in zijn mobiele telefoons, en waarvan het bedrijf zelf in de loop der jaren al veel nieuwe varianten in diverse telefoons liet horen. De wedstrijd is duidelijk een slimme actie om de aandacht op het merk te vestigen.

De bewuste tune kent een verrassend lange traditie, die bij Nokia zelfs 20 jaar teruggaat. De muziek was voor het eerst te horen in de televisiecommercials uit begin jaren negentig voor de Nokia 101 en Nokia 121, waarvan ik er nog een op YouTube terugvond:

In de commercial - in de stijl van de komische zwijgende film à la Chaplin – moest de solo gitaarmuziek op de achtergrond een rustgevende werking hebben en de reclame zelf des te meer opvallen in de luidruchtige reclameblokken van die jaren.

Maar niet alleen het rustige karakter was een goede reden voor de Nokia's marketingman Anssi Vanjoki om deze muziek voor te stellen: het auteursrecht op de muziek was allang vervallen. De muziek werd 90 jaar daarvoor in Barcelona gecomponeerd door de Spaanse gitaarcomponist Francisco Tárrega. In het volgende filmpje zie tijdens de muziek je wat schilderijen van deze componist, die aan het eind van de 19e eeuw fameus genoeg was om vaak te portretteren.

De dankzij Nokia zo beroemd geworden dertien noten komen uit zijn "Gran Vals" – een wals voor gitaar solo van bijna een kwartier waarin het melodietje regelmatig terugkeert. Nokia “adopteerde” de melodie en registreerde het als handelsmerk. Nadat deze muziek begin jaren negentig geïntroduceerd was in de televisiecommercials, werd de eerste mobiele telefoon waarin het als ringtone te horen was de Nokia 2110 uit 1994.

nokia2110%20klein

Dat lijkt nu erg voor de hand te hebben gelegen, maar het was destijds echt een geniale ingeving. Nokia voorzag dat bezitters hun mobiele telefoon op een bepaalde manier (zoals met muziek) wilde personaliseren, en voor het eerst werd de melodie uit een televisiecommercial aan het product zélf gekoppeld - al is de muziek in de reclame voor je drankje nog zo wereldberoemd (denk aan Martini), je kan het nu eenmaal niet in het product zelf verwerken.

Sindsdien, nu dus al 17 jaar lang, wordt deze ringtone als "default" op iedere Nokia telefoon geïnstalleerd en maakt het toestel zo impliciet reclame voor zichzelf op het moment dat het gebeld wordt: briljant. Het is nu één van de allerbekendste muzikale trademarks ter wereld, en omdat Nokia de planeet nog altijd overspoeld met mobiele telefoons in alle prijssegmenten, klinkt die melodie naar verluidt zo'n miljard keer per dag...

En dat is natuurlijk wat Nokia ook met deze ludieke actie wil benadrukken; wereldwijd is het ondanks alle tegenslag nog altijd een hele grote speler, dus als jouw ringtone als winnaar uit de bus komt is die versie wereldwijd iedere seconde wel ergens te horen. De vraag is natuurlijk hoe lang, want zoals je in Nokia's eigen filmpje hieronder kunt zien, is de tune inmiddels in tal van varianten te horen geweest. Logisch, want de mobiele telefoons hebben uiteraard veel meer te bieden dan in 1994: velen zullen zich nog de race om de "polyfone ringtones" herinneren.

In navolging van Nokia kwamen ook andere producenten met eigen ringtones - er is een periode geweest dat je direct kon horen welk merk mobiele telefoon iemand bij zich droeg. Zo is Sony Ericsson er bijvoorbeeld in geslaagd een goed herkenbaar soundlogo voor zijn mobiele telefoons te ontwerpen. En al zijn er op iedere smartphone inmidddels veel meer polyfone ringtones te kiezen, herken je op den duur de verschillende merken wel. Maar er is nog steeds geen ringtone zo sterk en overbekend als Nokia's wals.

Daarom is het ook zeker niet Nokia's bedoeling een compleet nieuwe ringtone te laten ontwerpen - dat zou de onbetaalbare herkenbaarheid immers met één klap teniet doen, en bovendien is de huidige melodie exclusief van Nokia zelf. De $10.000 is dan ook een (best royale) afkoopsom, de winnaar krijgt niet óók nog een eurocent per verkocht toestel, ook al zou dat - als de nieuwe ringtone lang genoeg meeloopt in de toekomstige toestelproductie - financieel ook best aantrekkelijk zijn...

Nokia-Tune
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies