Generatie Einstein 3.0

Vorig artikel Volgend artikel

Onlangs is er een herziene versie uitgekomen van het boek  ‘Generatie Einstein’. Auteurs Jeroen Boschma  en Inez Groen hebben in 2006 de  nieuwe naam ingevoerd voor de generatie die geboren is na 1985 en opgegroeid is in de digitale informatiemaatschappij.

Over deze generatie werd reeds in 2006 een boek uitgebracht met de titel: “Generatie Einstein slimmer sneller en socialer: communiceren met jongeren van de 21ste eeuw" In 2007 kwam er een tweede editie en aangezien deze generatie anno 2010 weer een stukje ouder is geworden is er deze maand wederom een nieuwe versie gepubliceerd met de titel: "Generatie Einstein 3.0: slimmer, sneller en…. volwassener!" In deze volledig geactualiseerde editie komt ook het mobiele telefoongebruik van deze generatie aan bod.

Onder de Generatie Einstein wordt in het boek gesproken over de jongeren van 12 tot 22 jaar. Deze generatie wordt ook wel ‘generatie y’ genoemd, maar veel websites nemen voor deze term een ruimere marge: de groep die geboren tussen 1976 en 1994 oftewel 16 tot 34 jarigen.  Al met al gaat het om een generatie die opgegroeid in een tijd van technologische vooruitgang (internet en mobieltjes).


Ondanks dat dit 264 pagina’s tellende boek in de meest uitgebreide vorm ingaat op waar deze generatie allemaal voor staat, is het jammer dat er maar in een zeer beperkte vorm wordt ingegaan om het belangrijkste communicatiemiddel van deze groep: de mobiele telefoon.  Er wordt in nog geen twee bladzijdes beschreven dat de mobiele telefoon is veranderd van een handig communicatieapparaat in een persoonlijk fashion apparaat, touchscreen-telefoon en Blackberry’s erg populair zijn en ongewenste ringtone abonnementen van oa Jamba de ‘mobiele markt’ goed hebben verpest. Misschien geheel vernieuwend voor een communicatie manager, die tegen zijn pensioen loopt, maar niet voor iemand die dagelijks op de hoogte blijft via website als Emerce, Mobilecowboys, Marketingfacts of Dutchcowboys. 


In het boek wordt verder  kort ingegaan op de technische en emotionele functies van SMS ten opzichte van andere middelen zoals Msn, Internet, Email , Social Media, en Televisie. Voor het Media- en middelengebruik van oa mobiel en het mobiele telefoon bezit  is een overzichtelijk rijtje gemaakt.    


Generatie Einstein 3.0 geeft een totaaloverzicht over de ontwikkelingen van rondom jongeren en jongvolwassenen en een ‘must have’ voor communicatiespecialisten, die zich op deze focussen. Het gaat helaas niet uitgebreid in op het belangrijke communicatiemiddel: de mobiele telefoon.

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies