Niantic blokkeert veel 'third party' hulpapps voor Pokémon GO

Niantic blokkeert veel 'third party' hulpapps voor Pokémon GO

Volgens de makers veroorzaken die 'cheat apps' veel storingen

Vorig artikel Volgend artikel

Fervente Pokémon GO spelers zullen het wel herkennen. Vaak zijn de servers van het spel overbelast en onbereikbaar. Dat komt de spelvreugde bepaald niet ten goede. Niantic, de maker van Pokémon GO heeft de afgelopen dagen veel zogenaamde 'third party' en 'cheat' apps de toegang tot de servers van de game ontzegd. Volgens Niantec worden daardoor een groot deel van de storingen verholpen.

Daarnaast kampt men ook nog met de 'gewone' overbelasting door de ruim 100 miljoen Pokémon GO spelers die vrijwel dagelijks actief zijn. Daarvoor wordt het serverpark van de game continu uitgebreid. Een derde oorzaak voor de storingen zijn (succesvolle) hack pogingen die de populaire game aantrekt.

Zelf probeer ik, puur uit beroepsmatige interesse ;), ook regelmatig wat Pokémons te vangen maar in ongeveer de helft van de keren dat ik de game opstart krijg ook ik te maken met onbereikbare servers. Gisteren had ik daar overigens al iets minder last van. De komende periode zal moeten blijken of de maatregelen die Niantic nu genomen heeft, het gewenste effect zullen hebben.

Feit is dat er dagelijks vele miljoenen Pokémon GO spelers bijkomen en dat de game de komende weken ook in nog meer landen gelanceerd zal worden. Niantic zal haar dienstverlening dus zeker nog veel verder moeten verbeteren. De vraag is ook of en wanneer de hype gaat luwen. Onlangs werd bekend dat Pokémon GO inmiddels al meer dan 10 miljoen dollar per dag oplevert en daarmee de meest succesvolle smartphone game aller tijden is.

PokemonGO-a
Als de game werkt dan duiken Pokémons op de meest vreemde plekken op ;)

Op Facebook postte Niantic gisteren een statement waarin de maatregelen nader verklaard werden. Behalve het blokkeren van de third party apps en de uitbreidingen aan het serverpark werd ook besloten om de zogenaamde 3-step display functie te verwijderen.

- We have removed the ‘3-step’ display in order to improve upon the underlying design. The original feature, although enjoyed by many, was also confusing and did not meet our underlying product goals. We will keep you posted as we strive to improve this feature.

- We have limited access by third-party services which were interfering with our ability to maintain quality of service for our users and to bring Pokémon GO to users around the world. The large number of users has made the roll-out of Pokémon GO around the world an... interesting… challenge. And we aren’t done yet! Yes, Brazil, we want to bring the game to you (and many other countries where it is not yet available).

We want you to know that we have been working crazy hours to keep the game running as we continue to launch globally. If you haven’t heard us Tweeting much it’s because we’ve been heads down working on the game. But we’ll do our best going forward to keep you posted on what’s going on.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies