10 Jaar Mobile Entertainment

Vorig artikel Volgend artikel

In de afgelopen tien jaar, heeft mobile entertainment een enorme opmars gemaakt. In dit artikel beschrijf ik kort hoe we van grappige SMS berichten door zijn gestoten naar volledige 3D mobile games.

Het begon allemaal in 1998. In dat jaar begonnen de eerste partijen met ASCII SMS, ofwel grappige sms berichten. Met leestekens werden leuke plaatjes in elkaar gesleuteld en naar toestellen die het aan konden, werden zelfs animaties verstuurd via het FLASH SMS protocol. Met name de Nokia 5110 speelde hier een belangrijke rol in.

In 2000 kwam de Nokia 3110 op de markt. Dit toestel luidde voor de industrie de tijd van de downloadable ringtones in. Natuurlijk was dit nog maar het begin en moesten we het doen met monotone ringtones die over het algemeen nog steeds beter hoorbaar zijn dan de MP3 tones waar we het in 2008 mee moeten doen. Voor het eerst werd e rook echt groot geadverteerd in kranten en partijen als Jamba namen hun possitie in door middle van dure SMS abonnementen.

In 2002 kregen de telco’s het idée om zich ook met de markt van mobile entertainment bezig te houden. Ze begonnen met het opzetten van hun eigen wap winkeltjes en adverteerden naar hun consumenten via foldertjes. Tegen 2003 waren de wallpapers en zelfs mobile games al vollop aanwezig.

2004 was het jaar dat polyphonic ringtones hot waren. De meeste toestellen konden toen over deze ringtones beschikken. Het probleem was echter dat deze ringtones niet meer via SMS verzonden werden. Consumenten die het al te ingewikkeld vonden om een wallpaper te downloaden waren nu helemaal radeloos. Een jaar later gingen we al richting MP3 ringtones en werden we geplaagd door de Crazy Frog. Tegen die tijd beginnen ook mobile games een belangrijke markt te vormen. Echter door stijgingen van de wap prijzen in Europa was het downloaden van een mobile game vaak duurder dan de aankoop opzich.

Tegenwoordig is het heel anders. Mobile Entertainment wordt voor een vriendelijke prijs verkocht en een mobiele internet verbinding is snel, stabile en kost relatief weinig. Ook begint sinds 2007 gratis mobiele content een belangrijke rol te spleen. Op websites als gamejump.com zijn gratis mobile games te downloaden. In ruil zit er voor en nah et spel wel een advertentie. Daarnaast zijn mensen erg handig geworden met telefoon en computer. Voor het eerst begint piraterij een belangrijk probleem voor de industrie te vormen.

2009? Het is lastig in de toekomst te kijken, maar de verwachting is dat user generated content erg populair gaat worden. Communities zullen een belangrijk onderdeel vormen van mobile vermaak. De ringtone zit aan de top van zijn kunnen en zal ook in 2009 niet meer veranderen. De wallpaper business zal echter verder wegzakken.

Dit artikel is samen met MobileEnthousiast geschreven.



Gerelateerde links:
SMS-en op de motor
Site voor het blokkeren van sms-diensten
82% van de Amerikanen SMS't nooit
Parkeermeters in Amsterdam nu ook via SMS te vullen
SMS-acties T for telecom ‘ouderwets’ populair
NPO tekent raamovereenkomst met CM Telecom
SMS-en in kleur
80% van alle Chinese SMS Spam komt van één bron
Zweedse jongeren in de schulden door SMS leningen
Arjan F Olsder

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies