iTunes video lucratiever dan traditionele TV

Vorig artikel Volgend artikel

Mobiele Audio en TV/Video diensten worden steeds belangrijker voor de diverse contentaanbieders. Daar waar de meeste platenmaatschappijen enkele jaren geleden de plank nog compleet missloegen toen de (illegale) muziekdownloads als een raket omhoog schoten, lijken de TV en Film maatschappijen daar beter op in te spelen.

De al jaren dalende opbrengsten uit de traditionele advertentiemarkt van reclameblokken en productplacing wordt langzaam maar zeker gecompenseerd door de groeiende en steeds verder legaliserende download markt.

Een bijzonder interessant artikel hierover is gepubliceerd op de Hollywood Reporter. Enkele analisten van JP Morgan en Nielsen Entertainment hebben zich in deze materie verdiept en de bevindingen zijn soms verrasend en verhelderend.

Zo blijkt onder andere dat een aflevering van een populaire TV Serie zoals Lost of CSI de zender 57 dollarcent per kijker aan opbgrengsten oplevert. Terwijl één iTunes download van diezelfde aflevering goed is voor 1 dollar en 44 cent, ofwel bijna het drievoudige.

Het is natuurlijk nog wat voorbarig om deze conclusie nu al te trekken, maar in ieder geval leveren legale mobiele downloads (en daarin schuilt natuurlijk meteen hét gevaar) momenteel dus meer op dan de traditionele TV uitzending.

1138448185iPodTV
Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies