Kan Apple nog écht innoveren nu de stekker uit de Apple Car getrokken is?

Kan Apple nog écht innoveren nu de stekker uit de Apple Car getrokken is?

Vorig artikel Volgend artikel

Gastblog van Niels Worrell: Velen leefden al toe naar de komst van de Apple Car, maar insiders hebben ons uit de droom geholpen en aan Bloomberg verteld dat Apple het project voor de bouw van een elektrische, autonome auto heeft beëindigd. Apple heeft veel moeite met de supply chain en heeft het grootste deel van het team laten gaan. Het project genaamd Titan lijkt definitief dus niet door te gaan.

Een nieuwe richting
Veel volgers van Apple waren ervan overtuigd dat Apple de nieuwe standaard zou worden voor elektrische auto’s, zoals dat ook gebeurde met mobiele telefonie. Er staat een horde aan Apple fans klaar die maar dolgraag een auto van ze zouden willen kopen. Apple is er zoals Google achter gekomen dat succes in mobiele telefonie niet automatisch leidt tot succes in de automotive industrie. Het is niet makkelijk voor Apple in die industrie. Ze hebben hier niet de macht over de distributieketen die ze wel hebben in telefonie. Het gehele project is veranderd van het creëren van een Apple Car naar een systeem voor de besturing van elektrische, autonome auto’s.

Het produceren van de auto wilden ze door derde partijen laten doen. Ze wilden een auto gaan bouwen die geactiveerd zou worden door een vingerafdruk en geheel automatisch naar de aangegeven locatie rijdt, maar het project mislukte. Er ontstond een grote worsteling tussen de topmanagers die het totaal niet eens konden worden over de richting van het project. Dit heeft een erg negatief effect gehad.

Potentiele merkschade
Apple heeft honderden werknemers van het project ontslagen. Veel anderen zijn overgeplaatst of vertrokken uit eigen beweging omdat ze het niet meer zagen zitten.De leider van het project, Steve Zadensky, vertrok plotseling aan het begin van 2016. Bob Mansfield nam het stuur van hem over. Hij voerde een radicale koerswijziging van het Titan project door. Het plan werd omgevormd van de bouw van geheel eigen Apple-car naar een systeem voor autonome auto’s. Er was intern te weinig vertrouwen of Apple wel in staat zou zijn een kwalitatief goed voertuig te maken. Dat zou uiteindelijk dan ook zijn weerslag kunnen hebben op de waarde van het merk en de producten. Dit zou dan op zijn beurt weer een negatieve uitwerking hebben van het aandeel, de beurskoers, van Apple. Na de presentatie van het nieuwe plan waren de meeste werknemers bijzonder teleurgesteld en konden ze niet langer het eerder gevoelde enthousiasme opbrengen om zich voor de volle 200% te blijven inzetten.

AppleStock
De kwalitatief minder sterke Apple Car zou de aandelenkoers van Apple kunnen doen kelderen

In de maanden na de presentatie verlieten vele werknemers het team. Op dit moment zijn alleen de engineers die verantwoordelijk zijn voor het bouwen van de software voor het autonome autosysteem nog aanwezig. Daarnaast zetten ook de investeerders van Apple grote vraagtekens bij de plannen voor een auto. Ze zijn gewend geraakt aan de hoge marges van de mobiele telefoons, maar in de automotive industrie liggen de marges een stuk lager.

Andere autoproducenten proberen zich na de komst van Tesla en andere mogelijke nieuwkomers in de automotive industrie, zoals Apple en Google, zichzelf te behoeden voor het verlies van de markt en niet afhankelijk te worden van nieuwe softwareproducten. Diverse bestaande merken hebben het heft in eigen handen genomen en hun eigen software- en hardware ontwikkelaars in huis gehaald om niet afhankelijk te worden van een platform als dat van Apple of gesubstitueerd te worden.

Een nieuwe kans om innovatiekracht te tonen
Project Titan heeft een deadline gekregen van eind 2017 om de haalbaarheid van het besturingssysteem aan te tonen en een duidelijke richting aan te geven. Het zou dus ook zomaar nog kunnen gebeuren dat ook dat deel van Apple's intrede in de self-driving automotive industrie de voltooiing niet haalt. Dit zou een gemiste kans van formaat zijn om weer als innovatief gezien te worden. Apple heeft al vele jaren geen bijzonder vernieuwende producten meer gemaakt en op de markt gezet. De vernieuwingen die we van Apple krijgen beperken zich tegenwoordig tot grotere, of kleinere, schermen, betere camera’s en snellere hardware. Dat heeft ervoor gezorgd dat Apple een deel van zijn glans kwijtgeraakt is. In 2007 wist Apple iedereen te verbazen met de eerste iPhone en later met de iPad, maar het echte enthousiasme over de vernieuwingen van die producten nam na enkele jaren ook af, ondanks de prima verkoopcijfers

Ook de Apple Watch stelde teleur. De smartwatch markt heeft slechts een kleine omvang en in Amerika heeft Apple een marktaandeel van ongeveer 10%, maar de echt grote verkoopaantallen blijven uit en de dalende trend lijkt ook hier ingezet. Naar, ondanks dat de verbeteringen niet meer zo innovatief gevonden worden als bij de eerste iPhone, maken ze bij Apple nog wel steeds producten die kwalitatief erg goed zijn. Het is niet het geval dat ze slechte producten maken, maar consumenten willen graag verbaasd en verwonderd worden. Apple heeft zich met de introductie van de iPhone en iPad neergezet als een bedrijf waarvan nieuwe en vernieuwende producten constant een groot 'wauw;gevoel' opwekken en dat blijkt, ook voor Apple, maar moeilijk vol te houden,

Met een zelf rijdende, elektrische, Apple Car zou Apple zich weer kunnen herpositioneren als dé innovator, maar het lijkt er nu dus op dat dat niet gaat gebeuren.

Redactie MobileCowboys

De redactie van Mobilecowboys. Wil je iets melden of vragen neem dan contact op via: redactie@mobilecowboys.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies