Mobiele application, –website of toch beide ?

Vorig artikel Volgend artikel

Juli vorig jaar introduceerde T-Mobile de iPhone in ons land, verkocht sindsdien ruim 100.000 stuks en heeft daarmee in korte tijd een marktaandeel van zo’n 20 % in de 3G handset markt veroverd. Een fenomenale prestatie dankzij het superieure gebruiksgemak van de iPhone. Ik schreef daar al eerder over.

 

Een tweede element van Apple’s succes is de App Store (equivalent aan de iTunes store voor muziek) van waaruit je applicaties kunt downloaden. Ook hier is het gebruiksgemak onovertroffen. In Emerce magazine van februari 2009 staat toevallig een interessant artikel over de App Store. De Top 20 populairste apps zijn overigens meestal spelletjes.

 

Ontegenzeggelijk hebben de iPhone en Apple app store een belangrijk duw gegeven aan de penetratie van internet op je mobiel.

Pros en contras van applicaties

Zoals gezegd zijn iPhone applications (of: clients) gemakkelijk te downloaden en te installeren. Bij telefoons van andere merken is dat vaak niet zo eenvoudig want gebruikers zijn de apps na een wat moeizaam installatie-proces soms kwijt (te veel folders om te doorzoeken – waar zoek ik eigenlijk naar ?). Applicaties lenen zich met name voor interactiviteit; op de iPhone vooral vanwege het grote touch screen. In de praktijk zien publishers van content (bijv. de Omroep, ILSE) zonder uitzondering bij de iPhone hoge repeat visits (2x) en hoge data consumptie (4-5x).

 

Voor applicatie bouwers heeft de App store het voordeel dat je content gemakkelijk kunt afrekenen – $2 en 5 per download – met 5 tot 10.000 downloads tikt het dus al lekker aan.    

 

Dus voortaan alleen nog mobiele applications ? 

Zoals het artikel in Emerce ook meldt zitten er nu 15,000 applicaties in de store. Een quote is ‘Zodra we uit de Top10 waren verdwenen was het snel afgelopen’.

 

Niet geheel onverwacht komen andere grote spelers met ‘me too’ app stores: Microsoft met Marketplace, Nokia met OVI store en Google met Android Market, daarnaast ook Blackbery en Palm en is er ook een application store op Vodafone Live!. Daardoor ontstaan er veel verschillende platforms – komt er veel fragmentatie – May the best survive and win !

 

Mocht je als ontwerper een briljant idee hebben, welk platform ga je dan kiezen ?

 

Een ander punt is dat Apple je ontwikkelde application moet vrijgeven na keuring  aan de hand van schimmige eisen. Ik hoor publishers klagen over de (te) lange doorlooptijd die het goedkeurings proces neemt en de vaak lange radio stiltes van de kant van Apple.

 

Opvallendste nederlandse applicaties zijn:

- de client voor de Pathé bioscopen op de iPhone gepresenteerd door Sharewire op het recente Media Cafe in Hilversum (iPhone)

- Uitzending Gemist van de Omroep ook gepresenteerd in H’sum (Symbian)

- Teletekst op de iPhone (iPhone)

- Google Lattitude friend finder (Symbian)

- De in korte tijd door SPRXMobile voor het Android platform ontwikkelde Geldautomaat finder van ING (Android)

- De Trein application van de Delftse student Dennis Stevense (iPhone) 

 

Al deze apps zijn gemaakt om toegang tot content te verlenen. Tot voor de iPhone lancering waren we gewend dat content alleen d.m.v. een website toegankelijk gemaakt werd. 

 

Zie verder de blog it’s all going to be about apps van de jonge nederlandse internet marketier Peter Evers.

 

Het einde van Web browsing ?

Nee, absoluut niet. De meeste ‘niet-iPhone gebruikers’ zoeken op mobiel met behulp van een browser naar content (gecodeerd in HTML), zoals je dat ook op de PC doet. Laten we vooral de grote voordelen van het onvolprezen pas 15 jaar oude world wide web niet uit het oog verliezen, want

(i)   web content is doorzoekbaar met Google en andere engines,

(ii)  de content kan met hyperlinks als een web gesponnen worden,

(iii) de content wordt altijd up-to-date gepresenteerd aan de gebruiker en

(iv) tenslotte, misschien wel als belangrijkste conclusie, HTML content is echt open, in de zin dat geen enkel commercieel bedrijf  toestemming moet geven of jouw content wel of niet gepubliceerd kan worden.

 

Samenvattend

Applications

o       hebben grote functionele voordelen; zeker bij spelletjes. Op dit moment zijn applicaties qua user interface absoluut superieur zolang Flash, Java e.d. geen gemeengoed op mobiel zijn

o       zullen fragmentatie van de markt veroorzaken door de komst van vele platform gebonden app stores

Web browsing

Bij  web browsing is je content

o       onderdeel van een wereldwijd web van content

o       om 2 redenen ‘open’: browsers maken content platform onafhankelijk en niemand verlangt vooraf publicatie toe- of instemming

 

Je ziet dat grote partijen (ILSE Media, Omroep, Telegraaf, e.a.) inmiddels zowel een application als website laten ontwikkelen.

 

Tot slot. Als voorzitter van het Open Mobiel Internet initiatief, gestart om te zorgen voor een gelijk speelveld (level playing field) in het eco-systeem van mobiel internet, zie ik bijna 3 jaar na oprichting dat app stores met hun keurings proces in zekere zin de OPENheid van mobiel internet aantasten.

Paul Brackel

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies