WhatAppened: social app geïnspireerd door film The Hangover

Vorig artikel Volgend artikel

Het gebeurt regelmatig bij fervente stappers: je hebt een geweldige nacht gehad, maar je weet er eigenlijk helemaal niets meer van. Achteraf kom je te weten hoe de nacht precies is verlopen, soms met enige schrik omdat je bepaalde dingen liever niet had willen weten. Ingmar Vroege (23) was zelf student en studeerde Civiele Techniek aan de Hogeschool Utrecht. Hij ging regelmatig uit, maar kwam tot de conclusie dat hij de dag na een avondje stappen vrij weinig meer wist wat er gebeurd was. Samen met twee goede vrienden en nog 9 anderen kwam hij tot het idee om WhatAppened uit te werken: een social app die je tijdens de avond en nacht missies geeft, zodat je de dag erna weet hoe je nacht is verlopen. Een social app die ook gewaardeerd werd tijdens het Startup Weekend in Utrecht afgelopen weekend, waar WhatAppened verkozen is tot 'most investable startup' en de potentie hadden om de nieuwe Snapchat te worden.

De naam lijkt enigszins op WhatsApp, maar dat is volgens Ingmar geen probleem. 'We vinden de naam heel erg sterk op dit moment en het doet eigenlijk iets totaal anders. Het zou kunnen dat WhatsApp moeilijk gaat doen, maar er zijn momenteel meer namen in de App Store die daar op lijken, zoals WappZapp. De naam WhatAppened geeft precies aan wat de app doet.' En wat de app doet, wordt al snel duidelijk in het bijgevoegde filmpje. Je hele vriendengroep moet zich aanmelden via de app. In de besloten groep wordt bepaald welke missies er worden gedaan. Er zullen veel opdrachten aanwezig zijn, maar op basis van The Hangover kan ik al gokken dat het zal gaan om dingen als in je blote kont rondlopen, drinken als een stuiterbeest, op de foto gaan met mooie vrouwen/mannen en dansen met wildvreemden.

20131112081631-layout_11

WhatAppened lijkt vooral gericht op een jong publiek, wat Ingmar zelf ook bevestigt. 'Wij willen ons vooral richten op jongeren en studenten. Zij zijn early adopters en kunnen het in de wereld helpen als ze de app leuk vinden. Ook kunnen ze de app goed testen omdat ze op de hoogte zijn van de techniek, maar het is natuurlijk ook een breed publiek.' WhatAppened zal zich in eerste instantie richten op uitgaanspubliek, maar de app is volgens Ingmar ook goed te gebruiken door anderen. 'We kunnen ons eenvoudig op andere doelgroepen richten, zoals familiedagen, speciale weekenden, vakanties, enzovoort.'

De app is nog niet te downloaden, maar is momenteel bezig tot stand te komen via crowdfunding op Indiegogo. De drie voormalige feestbeesten (en de negen anderen) hopen binnen 1 tot 2 maanden 10000 euro op te halen om de iPhone-app te kunnen maken. Er moet ook een versie voor Android gaan komen, iets wat erg belangrijk is aangezien het grootste gedeelte van de doelgroep rondloopt met een Android-toestel. 

Ik zie erg veel potentie in WhatAppened en hoop stiekem dat ze genoeg donateurs zullen vinden om de app te kunnen uitbrengen. Wanneer je van plan bent om geld te investeren in het project, is het zeker verstandig om eventjes te kijken op Indiegogo. Hier is niet alleen meer achtergrondinformatie te vinden, maar is ook te vinden wat je ervoor terugkrijgt als je investeert in WhatAppened. 

Nichal Joosse

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies