De oorlog om mobiele berichten

Vorig artikel Volgend artikel

SMS, voorheen een belangrijke melkkoe van de grote telecomproviders, is op sterven na dood. De  sms'jes die je tegenwoordig nog krijgt, zijn of van je provider, of van mensen die halsstarrig weigeren op een smartphone over te stappen – vaak tot ergernis van hun vriendenkring, omdat je bij sms'jes nog altijd per stuk betaalt. Om nog maar te zwijgen over MMS, waar veel mensen niet eens meer van weten wat het eigenlijk is.

Het alsmaar groeiende aanbod van messaging-apps, zoals WhatsApp, Facebook Messenger, iMessage, Twitter en Skype heeft de mobiele berichtenmarkt volledig overgenomen en de grote providers, die nog altijd geen alternatief voor hun oude verdienmodellen hebben gevonden, zitten met de handen in het haar.

Dat er een verbeten oorlog woedt om de eerste plaats op de mobiele messaging markt, bleek afgelopen maanden wel, toen Facebook zijn messaging-app aan zijn gebruikers opdrong. Het leidde tot veel protest onder Facebookgebruikers, die geen andere keuze hadden dan de nieuwe app installeren, als ze nog berichten wilden kunnen sturen naar hun Facebookvrienden via hun telefoon. De reden dat Facebook zijn gebruikers dwingt om deze app te installeren, is omdat ze een losse, gespecialiseerde messaging-app willen, die zo goed integreert met het besturingssysteem van je telefoon (iOS of Android), dat je stopt met het gebruiken van andere berichtenapps. En de ambities van Facebook reiken verder dan het domineren van de berichtenmarkt: met Facebook Messenger kun je ook telefoneren en het enige wat je daarvoor verbruikt is data.

Dit soort VoIP (Voice over IP) apps zullen we steeds vaker tegen gaan komen en het zal niet heel erg lang meer duren voor het grootste deel van de telefoongesprekken vanaf je mobiele telefoon  via het internet plaats zal vinden. Dit gaat de traditionele belminuten vervangen en als telefonie via apps van derden verloopt, dan zal dat er ook voor zorgen dat onze perceptie van telefoneren verandert. Dan wordt telefonie iets waar de provider niets meer mee te maken heeft, behalve als doorgeefluik van de data. Ter illustratie: hoeveel mensen zouden het pikken als hun provider hen aparte rekeningen ging sturen voor Whatsapp-berichtjes?

De mobiele oorlog van de komende tijd zal dus voornamelijk op datagebied worden uitgevochten. En dat is precies waar de grote mobiele providers zich erg oncomfortabel voelen. Hun verdienmodellen zijn nog altijd gebaseerd op gebruik, terwijl de consument behoefte heeft aan onbeperkt en controle over de kosten. De grote providers worden in de rol van doorgeefluik voor data gedwongen en proberen halsstarrig vast te houden aan verouderde concepten als datalimieten, betalen per seconde en kosten voor het versturen van een sms-berichtje. Deze providers zijn zo bang voor de teloorgang van hun sms- en voicediensten, dat ze een paar jaar geleden al probeerden om messaging-apps van hun netwerken te weren of extra geld te vragen voor het gebruik. Wat een nieuwe bron van inkomsten had moeten worden voor de providers werd in 2011 verboden door de Tweede Kamer.

Inmiddels is het vijf over twaalf voor de logge providers. Het is geen kwestie meer van welke dienst de boventoon gaat voeren, het is een kwestie van welke aanbieder de nummer 1 positie op datagebied gaat veroveren. Er zullen steeds minder inkomsten uit voice en sms komen en de oude verdienmodellen zullen worden ingehaald door modellen die onbeperkt datagebruik bieden voor een vast bedrag per maand. Nu data een steeds grotere rol gaat spelen en we er steeds afhankelijker van worden voor onze dagelijkse communicatiebehoeften, zal het opleggen van limieten steeds ongepaster gaan lijken in de ogen van consumenten en zullen we een enorme verschuiving in de telecommarkt gaan zien naar providers die wel met nieuwe businessmodellen en slimme concepten durven te komen die beter voldoen aan de behoefte van de consument.

Wilfred Rottier

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies