Tablets
08 december 2011 - Ron Smeets

Zure appels: Apple verliest iPad merkrecht zaak in China

Je zou kunnen zeggen dat ze het over zichzelf afgeroepen hebben bij Apple. De Amerikaanse fabrikant sleept immers zo ongeveer iedere concurrent voor de rechter.

Welnu, na de recente verloren zaken tegen Samsung heeft Apple nu ook in China in een zure appel moeten bijten. De fabrikant heeft de rechtzaak over het merkrecht voor de iPad namelijk verloren. En dat zou, als het aan de winnende partij ligt, wel eens een hele dure zure appel kunnen worden.

Een tijdje geleden startte Apple in China dus een rechtzaak tegen Proview Technology. De Amerikaanse fabrikant claimde dat de Chinezen onterecht gebruikt maakten van de iPad merknaam. Helaas voor Apple kon Proview voor de rechtbank aantonen dat zij de merknaam 'iPad' in 2000 al geregistreerd, en beschermd hadden in China en enkele andere (Aziatische) landen. Oeps!

Apple wilde nog geen reactie geven maar bevestigde de uitspraak wel. Proview Technology had in oktober al een zaak tegen Apple aangespannen waarin de Chinezen op zoek gingen naar een schadevergoeding voor Apple's inbreuk van Proview's copyright op de naam 'iPad'. In totaal eist Proview ruim 1 miljard Euro (10 miljard Yuan) van Apple. Met de recente uitspraak, waarbij Apple dus in het ongelijk gesteld is, zou dit dus, zoals gezegd, een hele dure zure appel kunnen worden. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Bron: Reuters, Afbeelding via

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.