Nieuws
30 december 2014 - Ron Smeets

ZTE heeft een nieuw, westers, logo om een grotere markt aan te boren Fabrikant wil net als Xiaomi en Huawei ook succes buiten China

Chinese smartphone fabrikanten zitten in de lift, ook wat betreft de toestelverkopen buiten de eigen landsgrenzen. Huawei en Xiaomi zijn de meest sprekende voorbeelden daarvan. Vooral die laatste doet het al meer dan een jaar zo goed dat ze inmiddels al de nummer drie van de wereld zijn.

Een andere grote Chinees merk is ZTE. Misschien niet zo bekend, en buiten China zeker niet zo succesvol, als Huawei en Xiaomi, maar dat komt deels doordat de meeste ZTE toestellen hier in de winkels opduiken met de naam van een provider of ander merk er op. ZTE maakt buiten China vooral OEM toestellen dus. Al denk ik dat velen van jullie de Grand S en Grand Nemo misschien ook wel kennen. Maar dat zijn toestellen die hier niet of nauwelijks in de winkels liggen en hooguit online verkocht worden.

Het lijkt er op dat ZTE een ietwat westerse uitstraling wil nastreven. Daarvoor heeft de fabrikant namelijk een nieuw logo geadopteerd. Nu moet ik zeggen dat het oude logo door het gebruik van Chinese tekens ook wel een heel erg Chinees uiterlijk had. Ik ben benieuwd of ZTE behalve het nieuwe logo binnenkort nog meer in petto heeft voor deze kant van de wereld. Wellicht dat tijdens de CES meer duidelijk wordt.

Overingens heeft het nieuwe logo in ieder geval nog een doel. ZTE wil zich meer gaan richten op innovaties (minder Chinese namaak dus?) en de zogenaamde M-ICT markt, zonder het verder toe te lichten wat dat laatste precies betekent. Maar als ik moet gokken dan denk ik dat de M voor Mobile staat. Hoe dan ook, de CEO van ZTE denkt dat het bedrijf daarmee haar marktpotentie vertienvoudigd; van 350 miljard naar 3.5 biljoen dollar.

Bron, Via

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.