Nieuws
16 november 2017 - Ron Smeets

Xiaomi op het punt Samsung in India voorbij te streven Het eerste teken dat de hegemonie van Samsung doorbroken kan worden?

Marktanalist IDC heeft bekend gemaakt dat Samsung, de wereldwijde telecom marktleider, haar leidende positie in India aan het verliezen is. Waar de Koreaanse fabrikant in het tweede kwartaal nog 24% van de Indiase markt in handen had moet Samsung een kwartaal later het Chinese Xiaomi letterlijk naast zich dulden. Beide smartphone fabrikanten hebben nu elk 23.5% van de Indiase markt. Wetende dat Xiaomi in het tweede kwartaal nog een achterstand van 7% op Samsung had is het een kwestie van weken, of dagen, voordat de Koreanen hun markt leidende positie in het land van de Curry, goedkope programmeurs en Amerikaanse callcenters kwijt zal zijn.

Een veeg teken voor Samsung?
Toekomst voorspellen is koffiedik kijken. En toch, het is misschien wat vergezocht, maar de historie leert ons dat het verliezen van het marktleiderschap in India een veeg teken kan zijn. India was namelijk ooit het land waar op meer dan 90% van alle verkochte mobiele telefoons het logo van Nokia prijkte. Dat is lang, heel lang geleden; toen de Finse fabrikant nog ruim 40% van de wereldwijde mobiele telefoonmarkt in handen had. Zo onoverwinnelijk Samsung zich nu waant, zo onoverwinnelijk, en nog wel meer dan dat, waande ook Nokia zich in de jaren 90 en 00’s. Het verval kwam echter heel snel, tussen 2007 en 2010 raakte Nokia meer dan 80% van haar marktaandeel kwijt. En ja, Nokia verloor toen ook haar markt leidende positie in India. Samsung is dus gewaarschuwd. Natuurlijk, het wereldwijde telecom en smartphone landschap zien er tegenwoordig heel anders uit, maar toch, marktleider zijn in een land met meer dan 1.3 miljard inwoners om vervolgens voorbij gestreefd te worden is nooit leuk.

Geen Apple, Huawei en LG maar Lenovo, Oppo en Vivo
Kijkend naar de Top 5 smartphone merken in India dan valt ook op dat de Samsung wel het enige merk is dat ook in de rest van de wereld minimaal in de Top 3 staat. India is (nog) niet het land van Apple, Huawei of LG. Het zijn vooral de Chinese merken die de Indiers weten te bekoren. Xiaomi, Oppo, Vivo en Lenovo komen alle vier uit het land van de Lange Muur. In dat opzicht is het wel opvallend dat Huawei met haar goedkopere Honor toestellen daar nog tot de ‘overige’ fabrikanten behoort. Die zijn voor de gemiddelde Indiase smartphone koper wellicht toch iets te prijzig wellicht? 

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.