Nieuws
28 augustus 2018 - Ron Smeets

Wordt 400 euro het nieuwe \'high-end\' smartphone prijskaartje? De Pocophone F1 komt nu ook naar Nederland en gaat concurreren met Nokia, Motorola en Huawei ‘Lites’

De smartphone markt is verzadigd. Dat wil zeggen dat iedereen die er een wil er al jaren een heeft. Fabrikanten hoeven klanten dus al lang niet meer naar de smartphone te lokken. Ze hebben de afgelopen jaren wel geprobeerd – en aanvankelijk ook met veel succes – consumenten steeds meer te laten betalen voor een smartphone. Zo lang die hogere aanschafprijs in Nederland en veel andere landen nog in het abonnement verwerkt kon (en kan) worden slagen ze daar redelijk goed in. De meest uitgebreide Galaxy S9, Note9, iPhone X of P20 Pro kosten nu tussen de 900 en 1350 euro. Maar er is een nieuwe trend gaande waar steeds meer – voornamelijk nieuwe – fabrikanten op aanhaken. Hele goede smartphones met prima specificaties en een prijskaartje dat onder de 400 euro blijft. Nokia bewijst met de 7 Plus dat dat makkelijk kan. Motorola doet dat met de G6 en G6 Plus en Xiaomi heeft nu de Pocophone F1 onthuld met Snapdragon 845 processor, 6GB RAM en prima scherm en dual camera voor nog geen 400 euro. Wordt dit de nieuwe standaard voor smartphones?  

Twee tot drie keer duurder in 11 jaar
Ten tijde van de Galaxy SII, die alweer wat duurder was dan zijn voorganger, lagen de advies verkoop prijzen van high-end smartphones zo rond de 600 a 700 euro. Voor de iPhone bestond kostten de duurste (smart)phones gemiddeld zo’n 400 a 500 euro. Kortom, in 11 jaar tijd is de prijs van onze slimme mobieltjes zo twee en een half a drie keer duurder geworden. En als je kijkt naar sommige speciale uitvoeringen, zoals de Porsche design smartphones van Huawei, dan is de grens van 2000 euro al geslecht. Maar goed, die exclusieve toestellen kun je beter vergelijken met de Vertu en andere super dure mobieltjes van vroeger. Die kostten toen ook vele duizenden euro’s.

Het doorbreken van de 1000 euro grens is een wake-up call gebleken
Het leek de afgelopen jaren wel alsof er geen maximumprijs was van waar consumenten gingen roepen ‘Nu wordt het te gortig’. De iPhone X, Galaxy Note8 en andere toestellen van 1000 euro of meer bleven over de toonbanken vliegen. Maar, ze gingen het afgelopen jaar niet meer in zo’n grote getalen als voorheen langs de kassa. Ergens is toch bij veel mensen een knop om gegaan. Viercijferige prijskaartjes voor smartphones zijn de wake-up call gebleken. En niet alleen voor de consument. Ook sommige nieuwe fabrikanten zagen al heel snel in dat het ook anders kan. Met de huidige stand van de technologie is het heel goed mogelijk om een smartphone te maken met net effe iets minder dure – high end – onderdelen zonder veel te hoeven inboeten op prestatie en kwaliteit. Een jaar of vijf geleden lag dat heel anders. Toen presteerden de goedkopere onderdelen ook een stuk minder goed en was het verschil in gebruik, de kwaliteit van de camera, het scherm en dergelijke veel groter. Zo groot dat heel veel smartphone kopers het niet aandurfden om 300 euro minder te betalen voor een minder goed toestel. Inmiddels zijn niet die onderdelen dus veel beter en met het steeds groter wordende prijsverschil was het een kwestie van tijd voordat zou gebeuren wat nu aan het gebeuren is.

Nokia, Motorola en Xiaomi worden de nieuwe Samsung, Apple en Huawei?
Ik blijf roepen dat de Nokia 7 Plus daarvan het meest treffende voorbeeld is. Maar inmiddels zijn er ook andere fabrikanten die op deze trend duiken. Motorola onthulde net voor de zomer de G6 en G6 Plus. Die zijn nog iets goedkoper dan de Nokia maar presteren – zeker de G6 Plus – ook meer dan uitstekend. En ondanks dat ik hem nog niet in handen gehad heb zal de Pocophone F1 van Xiaomi met zijn Snapdragon 845 processor ook niet veel onder doen voor de grote, twee tot drie keer duurdere, concurrenten. Zoveel durf ik wel al te voorspellen. De vraag is nu hoever de opmars van Nokia, Motorola en Xiaomi gaat reiken. Die laatste is al de nummer vier van de wereld dus hard op weg richting de top 3. Nokia doet het ook heel goed (Top 5 in Europa). Motorola gaat onder de vlag van Lenovo wat langzamer omdat die ervoor kiezen om niet beide merken overal te lanceren. Als met name Samsung en Apple de strijd om de steeds prijsbewustere smartphone consument niet willen verliezen dan moeten ze snel handelen. Samsung heeft wel goedkopere toestellen, en daar halen ze ook de grote aantallen mee zodat ze bovenaan blijven, maar de focus van Samsung ligt daar niet echt en die hebben eigen modelnamen als de A- en J-Series. Huawei doet het wat dat betreft al beter door ‘Lite’ modellen uit te brengen van de high-end smartphones. Die zijn spotgoedkoop en liften toch mee op het succes en de naam van de duurdere versie. Apple zou aan een betaalbaardere iPhone werken, maar die zal altijd nog ruim boven de 500 euro geprijsd worden. Als Apple en Samsung hun betaalbare smartphone strategie niet binnen nu en een jaar op de rit dan voorspel ik met name voor Samsung een flinke omzetdaling. Apple heeft een redelijk vaste schare fans en Huawei is al op de goede weg. Misschien dat Nokia en Xiaomi over drie tot vijf jaar wel op een en twee staan (of omgekeerd). Wie weet!