Social Media
17 november 2016 - Ron Smeets

WhatsApp deelt in Europa voorlopig geen gebruikersdata meer met Facebook De chat dienst onderhandelt met de EU over mogelijke andere oplossingen

WhatsApp werd eind oktober door de Europese Privacy waakhonden al gesommeerd om te stoppen met het delen van gebruik(er)sdata van de chat dienst met moederbedrijf Facebook. De Financial Times meldt vandaag dat WhatsApp daar nu, voorlopig althans, gehoor aan gegeven heeft. Enkele weken geleden ging WhatsApp al overstag in de UK en Duitsland en eind vorige week is de chat-app ook gestopt met het delen van data van gebruikers en het gebruik in de rest van de EU.

Facebook en WhatsApp onderhandelen nu met de EU over hoe in de toekomst om te gaan met het delen van data tussen beide platformen. Een mogelijke, en voor de hand liggende, oplossing is een zogenaamde opt-in verificatie. Daarbij moeten gebruikers formeel toestemming geven aan WhatsApp om hun data, of delen daarvan, te delen met Facebook (en andersom).

De weg die WhatsApp aanvankelijk bewandelde was die van een aanpassing in de voorwaarden die het delen van data mogelijk maakte tenzij de gebruiker dit zelf wijzigde. Daar waren de verschillende Europese Privaxy waakhonden het dus niet mee eens en feitelijk is dat ook niet de meest klantvriendelijke manier om gegevens van gebruikers te verspreiden. Nog los van de achterliggende reden die volgens WhatsApp en Facebook alleen te maken had met het verbeteren van de gebruikerservaring, onder andere door het tonen van meer relevante (gesponsorde) content. En dan niet alleen advertenties, maar ook informatie van bedrijven waar de gebruiker contact mee heeft. Denk aan berichten van je bank of het openbaar vervoer. Klinkt zeer nobel en misschien is het nog wel handig ook, maar het verleden heeft te vaak bewezen dat data en gebruikers gegevens die (nagenoeg) ongevraagd gedeeld worden even zo vaak misbruikt worden.

Wordt ongetwijfeld vervolgd ;)

Via

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.