Nieuws
07 november 2016 - Ron Smeets

VR moet HTC gaan redden maar de omzet daalt nog steeds De Taiwanese fabrikant zag de omzet dit jaar al met bijna 40% dalen

Ik kan mij bijna niet meer herinneren wanneer ik voor het eerst schreef over de kelderende omzet (en winst) van HTC. Het ooit zo succesvolle smartphone merk is nagenoeg compleet weggevaagd. Op enkele kleine, en kortstondige, oplevingen na is de omzet eigenlijk al meer dan drie jaar te vergelijken met een wielrenner die een Alpencol afdaalt.

In de eerste tien maanden van dit jaar zag de Taiwanese fabrikant, ten opzichte van dezelfde periode in 2015, haar omzet met bijna 40% dalen naar 64.1 miljard Taiwanese dollar. Omgerekend zp'n 1.83 miljard Euro.

Positief is wel dat de winstmarge iets steeg, maar dat heeft vooral te maken met de duurdere HTC 10, minder goedkope toestellen en de verkoop van de HTC Vive. Die wordt gezien als een van de betere VR Headsets en de Taiwanese fabrikant zal dan ook een groot deel van haar hoop om het tij te keren daarop gaan vestigen.

De verwachting is dat de verkoopcijfers van de HTC Vive het lopende kwartaal, met de feestdagen in het verschiet, zullen aantrekken. En ze hebben natuurlijk ook nog de Health Box die samen met Under Armour ontwikkelt en verkocht worden. We zullen het zien.

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.