Nieuws
16 augustus 2011 - Ron Smeets

Vodafone zet 'milieukosten' op prijskaarten van mobieltjes

Vodafone gaat vanaf vandaag, als eerste in Nederland, de prijskaarten van mobiele telefoons voorzien van 'milieukosten'. De provider zal aan elk toestel dat daar verkocht wordt een zogenaamd duurzaamheidslabel hangen.

Deze eco-score laat zien welke impact het betreffende toestel heeft op het milieu en de maatschappij, zo meldt Vodafone.

Het is de bedoeling dat alle toestellen voor het eind van dit jaar (2011) voorzien zullen zijn van een eco-score. Een eerder onderzoek (PDF) van de EU wees uit dat 45% van de Nederlandse consumenten milieulabels als een belangrijke factor zien bij de keuze en aanschaf van een nieuw product.

“Op het prijskaartje van een mobiele telefoon komen nu ook de milieukosten te staan. We willen klanten daarmee een extra keuzemogelijkheid bieden en bewuster maken van de milieu-impact van mobiele telefoons”, aldus Bart Hofker, directeur Consumentenmarkt bij Vodafone. “Ik ben benieuwd wat klanten doen als twee vergelijkbare toestellen een verschillende eco-score tonen. Wij zien dat een groeiende groep consumenten daar steeds meer oog voor heeft. Maar het is uiteindelijk de klant zelf die aan de knoppen zit”.

De eco-score wordt vastgesteld op basis van 162 eigenschappen. Hieronder vallen bijvoorbeeld het verminderen van de CO2-uitstoot, de besparing op watergebruik en hoe grondstoffen worden gewonnen. Daarnaast kijken we naar het duurzaamheidsbeleid van de fabrikant waaronder hoe een telefoonfabrikant omgaat met sociale componenten zoals anticorruptiebeleid en arbeidsomstandigheden. In de winkel is deze methodiek in een eco-score uitgedrukt oplopend van een tot en met vijf, waarbij het cijfer vijf aangeeft dat een telefoon zeer goed scoort op duurzaamheid.

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.