Nieuws
23 maart 2011 - Ron Smeets

Vodafone neemt BelCompany over

Vodafone heeft gisteren de overname van BelCompany bekendgemaakt. Daarmee breidt de provider haar eigen winkelketen van 76 filialen uit met de 176 winkels van BelCompany plus de 34 shops van Telefoonkopen.nl.

Met de overname is een bedrag gemoeid van 120 miljoen Euro op cash- en debt-free basis. Wat dat precies betekent kun je hier nalezen (Engels). Hoe dan ook, de aandeelhouders van BelCompany en diens (vorige) moederbedrijf, Macintosh Retail Group, zullen behoorlijk in hun sas zijn met deze overname ;-))

In hoeverre de overname zijn weerslag zal hebben op de 'onafhankelijkheid' van de BelCompany en Telefoonkopen.nl winkels valt natuurlijk nog te bezien, maar ik gok er op dat je daar binnenkort toch vooral het advies zult krijgen om een Vodafone abonnement af te sluiten bij je nieuwe mobieltje ;-)

Het persbericht:
22 maart 2011 – Vodafone Nederland kondigt vandaag de intentie aan om BelCompany BV, Nederlands grootste telecomretailer en winnaar van de Retail Jaarprijs Telecom, over te nemen van de Macintosh Retail Group. Met de overname breidt Vodafone zijn winkelorganisatie van 86 winkels uit met 176 BelCompany en 34 telefoonkopen.nl winkels. Hiermee speelt Vodafone in op de groeiende behoefte van klanten aan persoonlijk advies door de opkomst van smartphones, apps, tablets en mobiel internet. De overnameprijs bedraagt EUR 120 miljoen op een cash-free en debt-free basis. De overname wordt nog voorgelegd aan beide Ondernemingsraden.

Bart Hofker, Directeur Consumentenmarkt Vodafone Nederland: “Onze ambitie is nog verder te groeien in Nederland. De overname van het succesvolle BelCompany past bij deze ambitie en onze multibrand strategie. We vergroten hiermee ons bereik waardoor we letterlijk dichter bij klanten komen te staan. Dat is belangrijk omdat persoonlijk advies en ondersteuning via fysieke winkels steeds belangrijker wordt. Dit komt onder andere door de opkomst van smartphones, apps, tablets en vele andere toepassingen van mobiel internet. Ik kijk ernaar uit om met wederzijds enthousiasme de kennis en ervaring van onze beide organisaties te combineren en gezamenlijk klanten nog beter te ondersteunen.”

Met de overname van BelCompany wil Vodafone voortbouwen op een succesvolle retailformule die past binnen Vodafone’s multibrand strategie. Het BelCompany merk zal hiermee dan ook niet verdwijnen uit het straatbeeld, maar deel uit blijven maken van het Vodafone winkelnetwerk.

Als gevolg van de snelle ontwikkelingen in de telefoniemarkt, waaronder de opkomst van smartphones, netbooks, tablets en mobiel internet, groeit de behoefte aan face-to-face advies en ondersteuning bij klanten. Door middel van interne trainingen en eigen MBO- en HBO-opleidingen leidt Vodafone medewerkers op om klanten hier zo goed mogelijk bij te helpen. Door het vergroten van het winkelbereik, kunnen meer klanten persoonlijk advies en ondersteuning krijgen.

Over de auteur: Ron Smeets
 
Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks. Ooit begonnen met een KPN Autotelefoon die je per dag kon huren en via een Mitsubishi portable NMT telefoon en vrijwel elke Nokia die in de hoogtijdagen van de Finse fabrikant voorbij kwam inmiddels een fervent gebruiker (en tester) van tientallen smartphones en andere mobiele gadgets van alle mogelijke fabrikanten. Ron is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende autoriteiten in de Telecom markt.